۱۳۹۷/۰۹/۱۳

eBiz's Post

کامفار توسط واحد ارزیابی اقتصادی بخش عملیات یونیدو در سال ۱۹۷۹ در نیویورک تهیه و تدوین شده است. مدل اصلی این برنامه با استفاده از زبانهای برنامه نویسی پاسکال و C که قریب به ۵۰.۰۰۰ خط (معادل یک کتاب ۲۵۰۰ صفحه‎ای) می‎شود توسط یک تیم ۷ نفره در مدت یک سال و نیم طراحی شده است.

در تهیه این برنامه کامپیوتری از تجربیات بیش از ۳۰ کمیته ارزیابی اقتصادی کشورهای مختلف بهره گرفته شده است و پس از طی ۳ سال دوران آزمایشی؛ و رفع اشکالات؛ برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ به بازار عرضه گردیده است. هزینه تهیه این برنامه بالغ بر ۱.۵ میلیون دلار بوده و هم اکنون بیش از نیم میلیون نسخه از آن در سراسر جهان و به ۱۵ زبان درحال بهره برداری می باشد.
نسخه اول COMFAR سال ۱۹۸۳ و نسخه ۱.۱ آن در نوامبر ۱۹۸۴ به بازار عرضه شد و به دلیل استقبال از آن؛ نسخه ۲ و ۲،۱ آن در سال‎های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹ ارائه گردید. این برنامه هم اکنون تحت نظارت یونیدو به فارسی برگردانده شده است و آخرین نسخه آن در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

اهداف برنامه

زمانی که ایده‎های متفاوت جهت سرمایه‎گذاری و انتخاب مطرح گردید؛ سرمایه گذاران به دنبال راه حل‎های مختلفی بودند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. اما وجود پارامترهای فراوان (بیش از ۴۰۰۰ متغیر) محاسبات را گاهاً آنقدر پیچیده می‎کرد که تصمیم گیرندگان از نتایج آنها اطمینان لازم را نداشتند. از طرف دیگر نگرش‎های متفاوت به یک موضوع خاص؛ باعث می‎شد تا نتایج یکسان حاصل نشود. به عبارت دیگر در مورد یک طرح؛ برخی از محاسبات طرح را اقتصادی جلوه می‎داد و بعضی دیگر کلاً آن را رد می‎کرد. این موضوع سبب شد تا دست‎اندکاران به فکر استاندارد نمودن تعاریف و محاسبات افتادند. اما مشکل اصلی یعنی پیچیدگی عملیات محاسباتی هنوز باقیمانده بود. برای حل این مشکل؛ کمیته‎ای در UNIDO برای استاندارد و کامپیوتری کردن همزمان ارزیابی اقتصادی طرح‎ها تشکیل شد و نهایتاً برنامه COMFAR تهیه و به بازار عرضه گردید.

الف – نرم افزار کامفار

طرح تجاری و پیش بینی درآمد و برآورد هزینه پروژه های صنعتی، معدنی، کشاورزی، زیربنایی، دریانوردی و … با استفاده از نرم افزار کامفار انجام می پذیرد.

نرم افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که از طرح تحقیقات قبل از بهره برداری حمایت می کند و استفاده از آن سازماندهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسان میسازد.

این نرم افزار بر اساس مطالعات امکان سنجی و یا به عبارتی توجیه¬پذیری و یا قابل اجراء بودن و یا نبودن طرح و مطالعات فرصت یابی برای هر طرح صنعتی و معدنی طراحی گردیده است. نتایج این نرم افزار بیانگر جذابیت اقتصادی طرح بر اساس محدود و یا نامحدود بودن بودجه اقتصادی سازمان مجری می باشد.

ب- ورودیهایی نرم افزار کامفار

– تعریف پروژه
– برنامه ریزی زمانی (فاز ساخت، فاز بهره برداری)
– محصولات
– واحدهای پولی (واحد پول داخلی، واحد پول خارجی)
– تورم (داخلی، خارجی)
– مشارکتها (داخلی، خارجی)
– تنزیل (نرخ تنزیل کل سرمایه گذاری، نرخ تنزیل سهام دار)
– هزینه های ثابت سرمایه گذاری شامل: ( خرید زمین، محوطه سازی و بهبود زمین، کارهای عمرانی و ساختمانها، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه، تجهیزات خدماتی و جانبی کارخانه، حفاظتهای زیست محیطی، هزینه های سربار، هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه های پیش بینی نشده)
– هزینه های تولید شامل: (مواد خام، ملزومات کارخانه، یوتیلیتی، انرژی، قطعات یدکی مصرف شده، تعمیرات و نگهداری، حق امتیاز، دستمزد، مالیات، هزینه سربار کارخانه، هزینه های اداری، هزینه های اجاره بلند مدت، هزینه های بازار یابی)
– برنامه فروش (فروش داخلی ، فروش خارجی)
– سرمایه در گردش (موجودی کالا، مطالبات، تنخواه)
– منابع تامین مالی (یارانه، آورده سهام دار، وام کوتاه مدت و دراز مدت)
– مالیات، یارانه

ج- خروجیهای نرم افزار کامفار

– بررسی های مالی
– برآورد سرمایه گذاری ثابت
– برآورد سرمایه در گردش
– برآورد هزینه سالیانه تولید
– برآورد استهلاک سالیانه سرمایه گذاری
– برآورد کل سرمایه مورد نیاز طرح
– برآورد قیمت تمام شده به تفکیک هزینه ها
– تعیین منابع تأمین مالی طرح و هزینه های مالی آن
– تحلیل درآمدها و هزینه های طرح
– تعیین عملکرد سود و زیان طرح برای کل سرمایه گذاری و آورده سهام
– بررسی های اقتصادی
– تعیین جریان خالص نقدی کل سرمایه‌گذاری
– تحلیل جریان نقدینگی تنزیل شده DCF
– نرخ بازده داخلی IRR
– تعیین ارزش فعلی خالص(npv)
– تعیین نرخ و دوره بازگشت داخلی(pbp) کل سرمایه
– تعیین نرخ و دوره بازگشت داخلی برای آورده سهامداران
– تعیین دوره بازگشت سرمایه
– تحلیل نقطه سربسر
– شاخص سود آوری PI
– تحلیل حساسیت طرح به هزینه¬های پیش¬بینی نشده
– انجام آنالیز حساسیت پروژه و تحلیل ریسک
– تحلیل نسبتهای مالی
– تحلیل اثرات متقابل طرحها (آنالیز تلفیقی)
– تهیه صورت حسابهای مالی

@dotDE
By: via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: