۱۳۹۷/۰۹/۱۱

eBiz's Post

بعد از جلسات متعددی که با مدیران و یا صاحیان کسب و کارهای مختلف علاقمند به موضوع تجارت الکترونیکی و یا حتی مدیران این دپارتمان در شرکتها داشته ام، مدتی ذهنم درگیر این موضوع بود که چرا فاصله رویکرد، رفتار، توانایی و سطح دانش مدیران ایرانی ایکامرس ما تا اینقدر نسبت به مدیران ایکامرس دیگر نقاط جهان در سطح پایینی قرار دارد؟

بیشتر کسانی که سکان هدایت ایکامرس مجموعه را بر عهده میگیرند و یا حتی در این قسمتها فعالیت میکنند، از توانایی کافی برای این موضوع برخوردار نیستند.
به عبارتی، حتی برخی که فارغ التحصیلان تجارت الکترونیکی بوده اند و برخی که چند واحدی نیز از این موضوع را سپری کرده اند، فاقد دانش و توانایی کافی برای بر عهده گرفتن مسئولیت تجارت الکترونیکی سازمان یا شرکتی که برایش استخدام شده اند میباشند.

این وسط تقصیر آن شرکت یا بنگاه اقتصادی که تمایل دارد در این حوزه فعالیت مناسب و حرفه ای داشته باشد چه گناهی کرده است که باید با افراد کم سوادی چون من مواجه شود؟
در حالیکه دانش از طریق اینترنت در جریان است و در حال انتقال.
شاید بگویید که این مشکل مربوط به سایر جنبه ها و گرایبشهای علم مدیریت نیز میشود ولی مدیران زیادی داریم که دائما در حال مطالعه و پیاده سازی دانش و کسب تجربه هستند.
چه بلایی سر مدیران ایکامرس آمده است؟

بعد به این نتیجه رسیدم که یک اینکه انگیزه کافی برای یادگیری و رشد وجود ندارد چون رقابتی نیست و بازار آنقدر بکر است که هر فرد کم اطلاعی بتواند تا حدودی کار را جلو ببرد و بعدش را خدا بزرگ است!
دو اینکه وقتی معلمشان مثل من کم سواد باشد، دیگر از آن دانشجو چه انتظاری داریم؟ فردا مسئولیت هم بپذیرد هم که دیگر بدتر.
مثل همان اتفاقی که بر سر بازاریابان دیجیتال افتاد که برخی حتی اصول بازاریابی را هم نمیدانند ولی چون چهار تا صفحه فیسبوک و کانال تلگرام اداره کرده اند شده اند بازاریاب دیجیتال.
باز حالا بازاریابان دیجیتال وضع بهتری دارند. نمیدانم ایکامرس اگر این چند تا CMS را هم نداشت اینها میخواستند چه کنند؟

در ذهنم درگیر این موضوع بودم که نزد استاد عزیزم جناب آقای دکتر اعتماد مقدم در سازمان مدیریت صنعتی که مسئولیت MBA حوزه IT یا MITM (مدیریت كسب و كار هوشمند و تحول گرا) بر دوش ایشان است رفتم که از همفکری ایشان برای رفع این دغدغه فکری و چاره اندیشی استفاده کنم.
ایشان مثل همیشه بنده را مورد لطف قرار دادند و فرمودند حاضرند به من کمک کنند که Post MBAخاص تجارت الکترونیکی را طراحی کرده و جلو ببرم.
البته که لطف بزرگی است. اعتماد بزرگی به بنده کردند.

بعد از آن جلسه با خودم فکر کردم شاید این اتفاق خیلی خوبی باشد ولی کافی نخواهد بود چرا که محدود میشود به فارغ التحصیلان MBA در حالیکه ما برای اداره کردن ایکامرس در سازمانها در سطوح مختلف به افرادی با قابلیتهای مختلف نیاز داریم.
و اتفاقا به افرادی در صنایع مختلف

دنبال راه حلی هستم که بشود افراد متخصص این حوزه را پرورش داد. کسانی که بعدا خودشان مربی شوند و خودشان نیز افراد دیگری را آموزش دهند.
راه حلهایی هم البته در جیبم هست، ولی باید با توجه به امکانات و فرصتها و تهدیدهای هر کدام به نتیجه ای برسم.

محدودیتهای زمانی خودم هم هست. یعنی فرصت تدریس بخش زیادی از محتوا در طول ترم در جلسات متعدد کمی برایم محدود است.

شما هم میتوانید با ارسال پیشنهادهایتان کمک کنید.
شخصا معتقدم هیچ نیازی به "مدرک معتبر وزارت علوم" نیست.
همین که فرد لیاقتش را در عملکرد نشان دهد کافی است.

شاید آموزش از راه دور راه حل بهتری باشد. همان چیزی که در این کانال دارم ادامه میدهم.
نقطه نظرهای شما بسیار کمک خواهد کرد.

#آموزش
Mojahedi.ir
@AlirezaMojahedi
@DrAlirezaMojahedi
By: via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: