۱۴۰۰/۰۹/۲۳

eBiz's Post

فروشگاه مجازی دیگر همان فروشگاه اینترنتی نیست!

پیرو پست قبلی، باید عرض کنم که با افزایش سرعت توسعه زندگی مجازی با استفاده از فن آوری های واقعیت مجازی Virtual Reality (VR) و واقعیت افزوده Augmented Reality (AR) و هوش مصنوعی Artificial Intelligence (AI) و افزوده شدن بازیکنان جدید توسعه دهنده این بستر، به زودی زود مجبور خواهیم شد شعبه مجازی فروشگاه خودمان را در این بستر افتتاح کنیم!
تکنولوژی راه خودش را باز میکند
با تحقق این اتفاق دیگر نمیتوانیم به فروشگاههای اینترنتی بگوییم فروشگاههای مجازی چرا که مفهوم و فضای این دو گرچه به طور مشترک مبتنی بر پردازشهای کامپیوتری و بر بستر اینترنت هستند، ولی به واقع بسیار متفاوتند. دیگر یک فروشگاه اینترنتی، یک فروشگاه مجازی به شمار نمیرود.
به زودی شاهد فروشگاههای مجازی خواهیم بود که برای شهروندان مجازی کالاهای مجازی مورد نیازشان را تامین میکنند و یا حتی شهروندان مجازی برای زندگی واقعی خود از همان دنیای مجازی سفارش خواهند داد.
کسب و کار مجازی دیگر همان کسب و کار اینترنتی نیست.
تا همین دیروز وقتی میگفتیم e-Commerce منظورمان در اصل هم Electronic Commerce بود و هم Virtual Commerce. ولی امروزه دیگر Virtual Commerce یا V-Commerce دیگر e-Commerce نیست.
باید کم کم خودمان را برای ورود به این عرصه که حتما با سرعت بسیار زیادی برایمان عادی خواهد شد آماده کنیم. حتی اگر دغدغه مسائل اجتماعی و زندگی هموطنان و مسائل بستر تعاملی و اینترنت و ... سرعت ما را کند کنند ولی دنیا دارد پیش میرود و منتظر ما نیست.
وقتی به فروشگاههای انینترنتی فردا فکر میکنم، یاد 20 سال پیش می افتم که هنوز ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان خیلی کم بود و خیلی ها به اینترنت دسترسی نداشتند و وقتی از فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین و پرداخت با کارت صحبت میکردیم، انگار داشتیم از موجودی عجیب و غریب در یک سیاره دیگر صحبت میکنیم.
امروز هم به همان نسبت ضریب نفوذ و دسترسی به V-Commerce بسیار کم و بسیار محدود است ولی بعید میدانم فراهم شدن دسترسی عمومی تر به آن در حدی که امروزه بر پا کردن فروشگاه اینترنتی برای هر کسی به سادگی میسر است به 20 سال زمان نیاز داشته باشد.
مطابق ترندهای تکنولوژی منتشر شده توسط موسسه گارتنر، VR دو سه سالی هست که به مرحله فلات بهره وری رسیده است و اکنون در شهرهای بازی در کشورمان هم غرفه هایی برای سرگرم کردن مشتریان برپا است.
پس بعید میدانم زمان زیادی ببرد که به همین میزان که e-Commerce در دسترسمان قرار گرفته است، V-Commerce نیز در دسترسمان قرار گیرد. بخصوص که وسیله های آن نیز ارزانتر و ارزانتر ساخته خواهند شد.

من مدتی است که ورود eBiziner به این بستر را مطالعه میکنم. با اینکه البته دسترسی ما نیز بسیار محدود است و تکنولوژی اش هنوز در اختیارمان نیست ولی دست نیافتنی هم نیست.
از سویی دیگر اشکال اینجاست که هنوز تعدد بسترها و تعدد تکنولوژی و حتی تعدد ارزهای دیجیتالی هر کدام از این بستر ها، به تنهایی یک عامل بزرگ دشوار کننده ورود مهمی است.
چیزی که با اصل گسترش آن منافات دارد و حتما مطمئن هستم دنیا به زودی در مورد بسترهای مشترک توافق خواهد کرد. یا شاید هم زور برخی غولها مانند Meta که جامعه بزرگ فیس بوک را هم در اختیار دارید به بقیه غالب شود.

#کسب_و_کار

t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: