۱۴۰۰/۰۹/۲۱

eBiz's Post

از میان شاخص­ های متنوع و گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان­ های بین ­المللی انتشار می­یابند، شاخص مدیران خرید PMI (Purchasing Manager’s Index که در فارسی به اختصار “شامخ” نامگذاری شده است، یکی از مهم­ترین شاخص­های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه­یافته قرار دارد. درحال حاضر شاخص شامخ برای حدود ۲۹۰۰۰ بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور دنیا محاسبه و منتشر می­شود. در ایران نیز اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی ایران در بخش صنعت از مهرماه سال ۹۷ آغاز گردید.
در طرح شامخ، از پاسخ­دهندگان خواسته می­شود به ۱۲پرسش­ مطرح­ شده در قالب سه معیار وضعیت نسبت به ماه پیش ( بهتر شده، بدتر شده و یا تغییری نکرده است)، پاسخ دهند. درنهایت معیار سنجش این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است. عدد ۰ و ۱۰۰ به ترتیب به معنای آن است که ۱۰۰ درصد پاسخگویان گزینه” بدتر شده است” و”بهتر شده است” را انتخاب نموده ­اند، عدد ۵۰ نشان­دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل، بالای ۵۰ نشانه بهبود وضعیت نسبت به ماه قبل و زیر ۵۰ به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است. بر این اساس، چنانچه عدد محاسبه­ شده زیر ۵۰ باشد، اما از عدد محاسبه ­شده ماه قبل بیشتر باشد، نشان می­دهد که سرعت بدتر شدن وضعیت، کاهش یافته است. در مقابل، چنانچه عدد محاسبه­ شده بالای ۵۰ باشد اما از عدد ماه قبل کمتر باشد، نشان می­دهد که سرعت بهبود وضعیت در مقایسه با ماه قبل، کاهش یافته است.
سوالات مطرح شده در این طرح بدین شرح هستند:

1- میزان فعالیتهای انجام شده (تولید، ارائه خدمات و …) در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
2- میزان سفارشات جدید مشتریان شما در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
3- سرعت انجام و تحویل سفارش یا فرآیند کار در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
4- موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
5- میزان استخدام کارکنان (بکارگیری نیروی انسانی) شرکت در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
6- قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
7- موجودی محصول نهایی (انبار) یا کارهای معوق و ناتمام در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
8- میزان صادرات کالا یا خدمات در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
9- قیمت فروش محصولات تولید شده (خدمات ارائه شده) در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
10- میزان مصرف حاملهای انرژی شرکت در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
11- میزان فروش کالاها و خدمات در مقایسه با ماه قبل چگونه است؟ (بیشتر از ماه قبل / مانند ماه قبل / کمتر از ماه قبل)
12- انتظارات در ارتباط با قعالیتهای شرکت در ماه آینده چگونه خواهد بود؟ (بهتر از ماه جاری / مانند ماه جاری / بدتر از ماه جاری)

به این سوالات دقیق شوید. روش ساده تری برای ارزیابی خودتان است.

#کسب_و_کار

t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: