۱۴۰۰/۰۹/۰۸

eBiz's Post



تصویری که مشاهده میکنید یک بمب گوگلی است!!
 تصویری مشابه آن چیزی است که وقتی گوگل چیزی پیدا نمیکرد نمایش داده میشد
ولی به متن آن دقت کنید!
این یک بمب! گوگلی است (بود)!!!
تقریبا همین روزها بود. سال 1383. نوامبر 2004

نشنال جئوگرافی یک اطلس جهانی منتشر کرد ولی خلیج فارس را به اشتباه نوشته بود خلیج عربی و اسامی برخی جزایر و برخی رودها را هم به عربی نوشته بود.
در آن سالها ضریب نفوذ اینترنت بسیار پایین بود. عده کمی هم مانند من وبلاگ نویسی را شروع کرده بودیم. به عبارتی اینترنت فارسی داشت جان میگرفت.
یکی از ایرانیان فکر کنم ساکن آمریکا متوجه این اشتباه در اطلس نشنال جئوگرافی شد و به اطلاع بقیه رساند. پیشنهادهایی برای اعتراض و امضا و کاهش رنک و درج کامنت اعتراض در آمازون و ایمیل زدن به خود نشریه مطرح شد و تقریبا هر کسی از ما هر کاری از دستمان بر می آمد انجام دادیم.
در این وسط نویسنده وبلاگ لگو ماهی پیشنهاد داد بیاییم گوگل را گول بزنیم.
چطوری؟ 
آن موقع گوگل مانند امروز هوشمند نبود. الگوریتم ساده ای داشت و به کلمات کلیدی که در سایتهای بیشتری لینک شده و کلیک میخوردند رتبه بالاتری میداد. از سویی پاسخ همه چیز را هم نمیدانست و وقتی چیزی را پیدا نمیکرد محتوایی شبیه تصویر بالا را نمایش میداد
این وبلاگ نویس پیشنهاد داد برای اینکه نتایج جستجو کلمه خلیج عربی را تحت تاثیر قرار دهیم بیاییم این کلمه را در وبلاگهایمان به صورت لینک درج کنیم تا مورد توجه گوگل قرار بگیرد و رنک بالاتری داشته باشد. از سویی یک صفحه وب درست کرد به نشانی http://www.legofish.com/arabian_gulf.htm (الان موجود نیست. باید در آرشیو اینترنت پیدایش کنید) و متنی که در این صفحه نمایش داده میشد همان تصویری است که در اینجا میبینید
به عبارتی به مخاطب گفته میشد که درست آن عبارت خلیج فارس است و داری اشتباه جستجو میکنی!
عده ما زیاد نبود و فوری دست بکار شدیم. ایرانیان مقیم آمریکا و اروپا و سایر مناطق هم کمک کردند. اما زحمتهایمان نتیجه داد.
بعد از مدتی نشنال جئوگرافی نسخه قبلی را جمع آوری کرد و نسخه اصلاح شده را منتشر کرد و عذر خواهی نمود. چند ماه بعد تازه دولت متوجه شد و اعلام کرد از این به بعد برای آنکه جریمه اش کنیم فروش این مجله در کشور ممنوع است!!
خلاصه. 
این اتفاق که به بمب گوگلی مشهور شد باعث شد که این عبارت وارد دیکشنری آکسفورد شود و همراه با آن عبارت وبلاگ نیز وارد دیکشنری شد.
بماند به یادگار در تاریخ وب جهانی و وب ایران
اتفاقا روزهایی که این اتفاق را داشتیم رقم میزدیم مصادف شد با کوچ کردن من از یک وبلاگ نویس ناشناس (آن موقع بلاگر نمیگفتیم) که مدیری بود اتفاقات روزمره کاری اش را مینوشت، به وبلاگی با اسم رسمی خودم و از اولین پستهای وبلاگ بلاگرم میتوانید داستان را بخوانید:
https://alirezamojahedi.blogspot.com/2004/11/blog-post_26.html

و این هم پست پیروزی ما :)
https://alirezamojahedi.blogspot.com/2004/12/blog-post_8613.html

#کسب_و_کار #تاجتماعی

t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: