۱۴۰۰/۰۵/۱۰

eBiz's Post

لازم دیدم در خصوص افزایش حجم مطالب مربوط به اعتراض به طرح تحت عنوان صیانت از کاربران توضیحی را عرض کنم
علت این امر اهمیت این مسئله و تاثیر بزرگی است که پیامدهای آن میتواند بر فضای مجازی و کسب و کارهای الکترونیکی کشور بگذارد.
متاسفانه حافظه تاریخی ما ضعیف است. اگر دقت کنیم در گذشته مطالب مختلفی در قالب درد دل از ایده پردازان و صاحبان و مدیران برخی پلتفرمها و یا ابزارها و یا سرویسها و خدمات مجازی منتشر شده است که به دلایل مختلف از جمله رفتارهای سلیقه ای از ادامه کار منصرف شده اند و عطایش را به لقایش بخشیده اند. برخی از آنها را حتی در این کانال باز نشر کرده بودم. یک سرچ هم بکنید میتوانید پیدا کنید.
یک زمانی بلاگرهای ایرانی زبان فارسی را به پنجمین زبان فضای مجازی ارتقا داده بودند، سرویسهای وبلاگ دهی مختلف و پر رونق و وبلاگهای بسیار خوب و صاحب مغز داشتیم که دانشمان را افزایش میدادند. آن سرباز معلم صاحب وبلاگ "دیّرتشاباد" را یادتان هست که با وبلاگش یک مدرسه 5 دانش آموزه یک روستا را در نقشه های توریستی جهان اضافه کرد؟ یا وبلاگ نویس ایرانی تی تایم را یا موضوع اطلس جغرافیای نشنال جئوگرافیک در سال 83 را که قبل از آنکه دولت حتی با خبر شود وبلاگ نویسان ایرانی (که من هم مشارکت داشتم) نشنال جئوگرافیک را مجبور به عذرخواهی و انتشار نسخه اصلاج شده کردند؟
امروز همه از بین رفته اند. هم بلاگ و هم بلاگر. ما از این اتفاقها نگرانیم
کلوب را ببینید چرا بستند (بنیانگذار مشترک با آپارات - سرچ کنید. هست)، لنزور، ابرینو و امثال آنها. امروز اعتراف میشود که اشتباه بوده است! نگرانی از این تکرار است
لذا نگرانی جدید به حق است چرا که این بار قرار است با طرحی به مراتب جامعتر مواجه شویم که حتی وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی را هم تحت پوشش خودش قرار میدهد. یک قدرت که برای اقدام معطل کسی یا چیزی نمیماند.
همه معتقدیم که باید قانونی برای فضای مجازی وحود داشته باشد که علاوه بر کاربران بلکه از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و مجازی حمایت کند که به خاطر دستور یک مقام قضایی در فلان شهر کوچک، کسب و کاری فورا فیلتر نشود و برای رفع فیلتر مدیر عامل (شخصا) مجبور به از کار بیکار شدن و حضوری خدمت رسیدن برای توضیح نباشد تا تازه اگر دستور رفع فیلتر را گرفت باید دو هفته ای معطل بماند که رفع فیلتر صورت بگیرد
همه از وجود قانون استقبال میکنند چرا که قانون خوب حمایت است. حتی اگر اسمش هم حمایت و صیانت نباشد و قانون بد فساد است و زیان حتی اگر اسمش حمایت باشد و صیانت (که در طول تاریخ کشورهای مختلف کم نداریم قوانینی که عنوان حمایتی با هدف غیر حمایتی داشته اند)
لذا معتقدم باید کمک کنیم دایره آگاهی افزایش یابد و برای این منظور لازم است نظرهای کارشناسان مختلف را مطالعه کنیم
بدون توجه به اینکه دارید نظر موافق را میخوانید یا مخالف را ، به نظرم با شنیدن و یا خواندن نظر هر کسی، زاویه جدیدی از موضوع پیش روی ما باز میشود و از ابهامهای ما کاسته میشود و یا سوال و ابهام جدیدی را برای ما روشن میکند
در این میان تا جای ممکن سعی کردم نظرهای دقیقتری را که با آنها مواجه شده بودم را با شما به اشتراک بگذارم
شخصا معتقدم حاکمیت دارد فیدبک میگیرد و سبک و سنگین میکند. برای همین اعلام نقطه نظرهای کارشناسی باید بیشتر هم بشود. اعتراضها باید منطقی و کارشناسانه باشد. حتی اگر برخی خوششان نیاید و از عناوین منافق و ... استفاده کنند.
خیلی ها هم دارند از این آب گل آلود ماهی میگیرند یا آماده میشوند. شاید برخی هم دنبال این هستند که از فردا نسخه های ایرانی مشابه خیلی از سرویسها را برای دریافت رانتها و حمایتهای میلیاردی رو نمایی کنند حتی اگر واقعا کار نکند!

#کسب_و_کار

t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
@DrAlirezaMojahedi
By: via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: