۱۳۹۹/۰۸/۱۸

eBiz's Post

... و یک استارتاپ دیگر را کلید زدم

این یکی سر دراز دارد.

بار اول و با استفاده از تجارب تقریبا 20 و چند سال قبل و در سال 94 نصفه نیمه به آن پرداختم که مسئولیتم در یک شرکت خصوصی نرم افزاری آنرا متوقف کرد، بعد از خاتمه مسئولیتم هم که ابرستان را استارت زدم و خدا را شکر دارد با مدیریت دوست عزیزم و مجموعه خوبشان خوب پیش میرود.
همان زمان قصد مهاجرتم جدی شد که اولین موج سه برابر شدن دلار سرمایه ام را تهدید کرد و آسیب جدی وارد کرد و مجبور شدم آنرا عقب انداختم که البته چند ماه بعدش مصادف شد با شروع همکاری کوتاه مدت با پپسیکو META دفتر ترکیه و توقف همکاری در پی مشکلات یک ایرانی و در نهایت بیمار شدن پدر و برگشتن به سر خط.
به قول خودمان قسمت نبود که جور بشه.

در طول همه این مدت بخصوص بعد از سال 94، مشاوره حرفه ای و آموزش همواره بخش فرعی زندگی حرفه ای ام بود ولی چون همیشه کارآفرینی را به مراتب به مشاوره و تدریس (منظورم به عنوان حرفه است و گرنه عاشق انتقال آنچه یادگرفته ام هستم) ترجیح میدام خیلی تمایلی به ادامه آن نداشتم گرچه همیشه کلاسهایم و حتی سخنرانی هایم در برخی کنفرانسها بالاترین سطح رضایت را هم کسب میکرد که همه اش ناشی از لطف حضار بود.

و در این مدت چند سال و نیم اخیر، اگر همکاری حرفه ایم با همکاران سیستم و همکاری های پارت تایمی مدیریتی برخی شرکتها در قالب پروژه را کسر کنیم (مثل پروژه توسعه ایکامرس یکی از خطوط هوایی منطقه)، بقیه زمانها مشغول بررسی های عمیق و جدی راه اندازی و پیاده کردن بیش از 9 ایده بودم که یکی پس از دیگری از خیرشان گذشتم:

از استارتاپی در خصوص متدی جدید در بسته بندی و عرضه دارو گرفته (اوه اوه)، تا تولید یک نوعی از لبنیات (این یکی را زود متوجه خطرش شدم و زیاد زمان نبرد)، و بعد استارتاپ استفاده و آنالیز تصاویر ماهواره ای برای کاهش عوارض سیل و طراحی کمک رسانی بحران به روستاها با استفاده از هوش مصنوعی (چه کارها)، تولید یک نوعی از نوشیدنی خشک (در مایه های دم نوش - پر مسئولیت و کم سود)، استارتاپ فروشگاه ساز اینترنتی و ارائه فروشگاه اینترنتی (برایم سهولت بیشتری داشت. چیزی در مایه های آب خوردن و یا هلو برو تو گلو که تداوم بررسی ها برای وسعت دادنش منجر به استارتاپ eShopware شد)، استارتاپی برای توسعه ایکامرس در شرکتهای هوایی و فرودگاهها (جان!؟)، استارتاپ ارائه خدمات تخصصی مدیریت فروشگاه اینترنتی eShopware (که خدمات مرکز پردازش سفارش را هم دل خودش داشت ولی نرخ بازگشت و سود سرمایه اقتصادی نبود که در نهایت خیلی دلم را نبرد و بعدها خودش توسعه پیدا کرد شد eBiziner (حالا شد یه چیزی - که اصلا نه قرار بود و نه میشد به خاطر تحریمهای داخلی و خارجی در ایران لانچش کرد و رفت در پروسه برنامه مهاجرت بعدی)، فرآوری قهوه (که هنوز دلم پیشش گیره)، ناوگان حمل و نقل مسافر سطح شهر (با نجومی شدن قیمت خودرو توجیهش را از دست داد)، یک فروشگاه اینترنتی اسباب بازی BaziToys (دردسرهای اجرایی و حاکمیتی داشت که از حوصله ام خارج بودند)، دریافت پیشنهاد خرید خط تولید کاغذ A4 که ماشین آلاتش با یک سوم قیمت به من پیشنهاد شده بود (یعنی درس نگرفتی؟!).

هیچ ترتیبی در اسم بردن این ایده ها وجود ندارد. هر چه به ذهنم رسید درج شد. شاید هم یکی دو تا را از قلم انداخته باشم که حتما چیز مهمی نبوده اند. بعدها برای کتاب خاطراتم این پستها را استفاده خواهم کرد.

در آخر هم بعد از عید و دوران کرونا، وقت زیادی را صرف طراحی eBiziner کردم که به عنوان یک استارتاپ کلا در یک کشور دیگر قرار بود راه اندازی شود و در بستر الکترونیکی کردن کسب و کارهای مختلف فعالیت کند و صد البته در راستای تحقق برنامه مهاجرتم بود که قصد داشتم این بار جدی تر به آن بپردازم که یکبار دیگر موج خروشان تورم و کاهش ارزش ریال و نزدیک به 10 برابر شدن قیمت دلار کمکم کرد! تا برای مدت طولانی دیگر به مهاجرت فکر نکنم.
اخیرا برای دست گرمی هم که شده طراحی و پیاده سازی فعالیتهای انجمن مدیریت ایران در بستر الکترونیکی (یک انجمن الکترونیکی بی نظیر) را به عنوان مسئولیت اجتماعی خودم و قالب یک عضو قدیمی آنجا بر عهده گرفتم و تقدیم کردم.

در تک تک این موارد که در حد یک اسم به آن اشاره شد، ساعتهای طولانی از روزها و ماههای متعدد را صرف مطالعات دقیق و مذاکرات مختلف و فشرده کرده ام. فشرده به معنای واقعی. چون این حجم از مطالعه و به تصمیم رسیدن در پروژه های متعدد واقعا نیاز به مطالعات و مذاکرات بسیار بسیار زیادی دارد.
مطالعه هزاران صفحه مقاله، کتاب، مشاهده ویدئو، تحلیل عکس، محاسبات تو در تو در پای اکسل و مصاحبت با اهل فن و ... که یهو چشم باز میکردی میدیدی شب شده باید بدو خودت را بر بالین پدر برسانی و اصلا نفهمیدی کی ماهها پشت سر هم آمدند و رفتند.

علت اینکه تعدادشان اینقدر زیاد است تنها دو دلیل دارد:

ادامه در پست بعدی ...
By: via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: