۱۳۹۹/۰۷/۰۱

eBiz's Post

محض یادآوری و یا اطلاع برخی از علاقمندان حوزه کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی باید عرض کنم بازاریابی دیجیتال به هیچ وجه تجارت الکترونیکی نیست!
در تجارت چه از نوع الکترونیکی و چه غیر الکترونیکی اش ممکن است علاوه بر سایر روشهای بازاریابی از بازاریابی دیجیتال هم استفاده بکنیم یا نکنیم.
ولی این دو اصلا یکی نیستند.
میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است!

متخصص بازاریابی دیجیتال حتما علاوه بر اصول باید روشها، تکنیکها، تاکتیکها و ابزارهای بازاریابی را نیز به خوبی بشناسد ولی هیچ ضرورتی ندارد چیزی درباره اصول، روشها، تکنیکها و تاکتیکهای تجارت و تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی نیز بداند.
مگر در حوزه فعالیت کسب و کاری که دارد برایشان کارهای بازاریابی را انجام میدهد که آنجا شناخت صنعت ضرورت است. شناخت صنعت به معنای توانایی مدیریت و اداره کردن کسب و کار نیست. منظور فقط در حد شناخت هر چه تمامتر صنعت و بازیکنان و ... آن صنعت است
دقیقا همانگونه که مدیریت کسب و کار مبحثی کاملا متفاوت تر از مدیریت بازاریابی و حتی مدیریت بازرگانی است که گرچه از سطوح بالاتر مدیریتی انتظار میرود از سایر حوزه های تخصصی زیر مجموعه سازمانش مطلع باشد.

لذا کسب و کار الکترونیکی یا تجارت الکترونیکی تان را به متخصص خودش بسپارید و نه یک متخصص بازاریابی (بخصوص بازاریابی دیجیتال) و نه یک متخصص برنامه نویسی نرم افزار .

چیزی چنین آشکار و بدیهی واقعا نباید نیاز به توضیح داشته باشد ولی عمده افرادی که با من مشورت کرده اند و از مشکلات گذشته شان صحبت کرده اند به آن دچار بوده اند.

این اشتباه را آن سوی میز هم انجام میدهد.
یعنی یک مختصص برنامه نویسی نرم افزار و یا یک متخصص بازاریابی دیجیتال بعد از مدتی تصور میکند (متوهم میشود) که کاربلد شده است و وارد فضای راه اندازی کسب و کار میشود که نتیجه اش هم از پیش معلوم است.
زوری هم نیست. به تلاش و بی خوابی و ... هم ربط ندارد.
وقتی در مسیر اشتباه حرکت کنی فرقی نمیکند که در این مسیر پایت زخم شده یا بیخوابی کشیده ای یا همه سرمایه ات را گذاشته ای وسط.
این شعارهای انگیزشی فقط زمانی درست هستند که شما از خرد و اندیشه استفاده کنید و در مسیر درستش تلاش کنید و در طول مسیر ناامیدی را شکست دهید. وگرنه بقیه اش آب در هاون کوبیدن است. چه سحر خیر باشی چه تا دیر وقت بیخوابی بکشید.
دنیای پر رقابت امروز دنیای تخصص و مهارت است. همان که در زبان انگلیسی به آن میگویند تکنولوژی.
تکنولوژی هم یعنی Know How یعنی دانستن چگونگی.
در هر کاری باید تکنولوژی آن کار را داشته باشید. با شعار فقط خودمان را گول زده ایم. مراقب باشید دچار نشوید.
گرچه برخی برای پرسنال برندینگ لازم دارند خودی که نیستند را باور کنند تا بهتر بتوانند نمایش را اجرا کنند.
پس مسلط شوید به دانش در حوزه ای که شدیدا به آن علاقه دارید و در هر کار و شغلی که هستید تکلیف خودتان را با خودتان روشن کنید و تصمیم بگیرید متخصص همان حوزه شوید.
به قول صحبتی که با یکی از دوستان عزیز داشتم، تخم مرغهایتان را در یک سبد بچینید.
تمرکز بر روی یک هدف درست مشخص، از برآیند همه نیروها بهره میبرد.

این پست از کجا شروع شد به کجا رسید!

#کسب_و_کار #بازاریابی_دیجیتال

t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
@DrAlirezaMojahedi
By: via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: