۱۳۸۷/۰۴/۱۹

رمز ارزان بودن کالای چینی

ارزان بودن قیمت کالاهای چینی دیگر تقریبا بر همه آشکار است.
بسیاری از ما به این موضوع که عوامل مختلفی موجب کاهش بهای تمام شده کالای چینی میگردند پرداخته اند. هزینه مواد اولیه، نرخ پایین دستمزدها، نسبت ارزش یوان چین در مقابل دلار و ... از جمله عواملی بوده اند که تقریبا در همه جا به آنها اشاره شده و در مورد آنها صحبت شده است.
اما آنچه در این پست به آن اشاره خواهد شد هزینه های مهم دیگری است که مربوط به هیچ یک از پارامترهای فوق نمیشود. منظورم هزینه های بازاریابی و فروش است.

اگر دقت کرده باشید کالاهای چینی از عوامل مربوط به بازاریابی نیز استفاده کرده اند تا کالاهایشان ارزان تمام شود. به عبارتی دیگر اگر همه عواملی که قبلا به آن پرداخته میشد مربوط به ارزان سازی کالا بود، این بار با استفاده از حذف زیرکانه هزینه های بازاریابی در اصل استراتژی ارزان فروشی برای کالاهای چینی نمایان میگردد.
ارزان فروشی در کالاهای چینی در اصل یک نوع استراتژی پنهانی است که منجر شده است تا هزینه های گوناگون بازاریابی و فروش روی دوش مشتری بیفتد. هزینه هایی مانند:
1- مدیریت نام تجاری: کالاهای چینی به دلیل آنکه نام تجاری مورد دلخواه مشتری را روی محصولات درج میکنند در اصل تمامی هزینه های مربوط به مدیریت نام تجاری را به مشتری منتقل کرده و میتوانند کالایشان را حذف این هزینه ارزان تر بفروش برسانند
2- هزینه های پروموشن: تبلیغ و پروموشنهای محصولات چینی با خریدار است
3- هزینه توزیع: بخش عمده ای از قیمت فروش کالا مربوط بههزینه های توزیع میباشد. در کالاهای چینی تاجران کالا را تهیه نموده و خود بایستی هزینه های توزیع را متحمل شوند تا کالا در نهایت به دست مصرف کننده نهایی برسد. از تخفیفات فروشندگان نیز خبری نیست. کمتر شرکت چینی را میابید که نماینده فروش داشته باشد.

اگر کمی توجه کنید به راحتی میتوانید این لیست را توسعه دهید. کالاهای چینی هیچکدام از این هزینه ها را ندارند و لذا علاوه بر قیمت تمام شده محصولات، قیمت فروش آنها نیز بسیار پایین میباشد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
البته فکر می کنم مهمترین فاکتور ارزان بودن کالاهای چینی همچون پایین بودن کیفیت و نیز هزینه کم تحقیقات که به دلیل مهندسی معکوس و ... است، از قلم افتاده اند

Alireza Mojahedi گفت...

آیدین عزیز،
از قلم نیفتاده اند چرا که اصولا همه کالاهای چینی کم کیفیت نیستند. بسیاری از کالاهای مرغوب نامهای تجاری معتبر ساخت چین میباشند. شاید چون تاجران ایرانی نوع نامرغوب آنرا برای وارد نمودنترجیح داده اند این تفکر که همه کالاهای چینی فاقد کیفیت هستند در نزد ما شکل گرفته است. چین حتی استاندارد خاص خودش را دارد که با CE برابری میکند.
در خصوص هزینه تحقیق و توسعه تا حدودی موافقم ولی نه به خاطر مهندسی معکوس. بلکه به خاطر اینکه علاوه بر آنکه هزینه تحقیقات چینی ها نسبتا بالا است و هزینه زیادی در این راه صورت میدهند ولی به دلیل آنکه چین در اصل به کارخانه دنیا مشهور است، این هزینه ها بر دوش نامهای تجاری معتبری است که در کشور خودشان تحقیق میکنند ودر چین آنرا تولید میکنند

ناشناس گفت...

خيلي با اينكه چيني ها هزينه هاي بازاريابي و فروش را كاهش داده اند موافق نيستم.
بخش عمده توليدات چيني براي بازارهايي است كه در آنها خدمات پس از فروش، نام تجاري، پروموشن و خيلي از موارد ديگر كه مي توان آنها را زير مجموعه آميخته بازاريابي دانست اهميت كمي دارد. چين براي بازارهايي توليد ميكند كه معيار مهم مشتري قيمت است. اين بر خلاف توليدات اروپايي است كه براي بازارهايي توليد مي كنند كه ويژگي هاي ديگر محصول هم براي مشتري مهم است.
مثلا شايد اگر چين نبود ما هنوز نمي توانستيم بخش مهمي از محصولات پيشرفته كامپيوتري را اكنون استفاده كنيم. چون اروپاييان بر اساس معيار ها و مشتريان خودشان توليد مي كردند. پس از مدتي آنها به اين نتيجه رسيدند كه بدون خراب كردن اعتبارشان بيايند كارخانه اي در بيرون از اروپا درست كنند تا هم به مشتريان ارزان پسند خدمات بدهد و هم در آينده به مشتريان گران پسند. اكنون اين آينده فرا رسيده است.

ناشناس گفت...

با سلام

اميدوارم كه هميشه سلامت باشيد ما وبسايتي اردر زمينه اطلاع رساني تجاري آماده كردهايم علاقه مندم كه در اين وبسايت قسمتي را اگر بشود اختصاص دهيم به مقالات در رابطه با معاملات با كشور چين .اگر علاقه مند هستيد iranchina.com/main را ديدن نمائيد.akhzari@hotmail.com

ارادتمند م.اخضري