۱۳۸۵/۰۲/۱۱

تغيير در قيمتها

اين روزها واقعا نميدانم روز كي به پايان ميرسد
اخيرا قيمتهاي رقبايم در حد بسيار پاييني با يكديگر در رقابت است. مجبور هستم وارد گود شوم و گرنه از قافله عقب ميمانم و شايد ديگر نتوانم فرصتهايي كه رقبا از دستم خارج ميكنند را بدست آورم.
براي همين و به منظور افزايش فاصله با رقبا يا به عبارتي ايجاد فاصله و حتي در مواردي كم كردن فاصله با رقبا چند برنامه جديد را در سر دارم كه دارم روي آنها كار ميكنم.
متاسفانه كارهاي مختلف اجرايي ديگري هم داشتم كه بايد حتما خودم در مورد آنها تصميم گرفته و اقدام ميكردم از جمله تنظيم موارد براي قرارداد با انجمن مديريت كيفيت ايران براي سرمايه گذاري مشترك و چاپ كتاب راه شش سيگما و بررسي گزارشات عملكرد مالي براي ارائه به وزارت دارايي و چند كار فكري ديگر كه با انبوهي از مراجعه كننده و تلفن كننده مختلف از گزارش و همفكري با نماينده يكي از شهرهاي مهم در فروش محصولاتمان گرفته تا ديد و بازديد هاي عيد سروراني كه الان فرصت كرده بودند تشريف بياورند و مسائل خرد و ريز مالي و فروش و تامين كنندگان و ... كه هر كدام باعث ميشد كلي از زمان را از دست بدهم

دو تصميم گرفته ام كه به نظرم مهم مي آيد. يكي اينكه خدمات ضمانت نامه


را همانگونه كه قبلا نيز اشاره نموده بودم از تضمين كيفيت به تضمين رضايت ارتقاء بدهم. از طرفي با توجه به مشكلاتي كه در ارائه ساير خدماتمان از جانب تامين كنندگان به مصرف كنندگان نهايي داريم تصميم گرفتم با يك تير چند نشان بزنم و با تغيير كارت ضمانت نامه به دفترچه خدمات پس از فروش همه خدماتمان را بطور قابل دسترس تري بازنگري نموده و به صورت مكمل و يكپارچه در اين دفترچه به خريداران محصولاتمان ارائه نمايم
تصور ميكنم اين كار ضمن افزايش قابل توجه ميزان وفاداري مشتريان باعث رونق گرفتن تبليغات ،دهان به دهان در ميان خريداران محصولاتمان نيز بشود و از از طرف ديگر ضمن تحكيم موقعيت مشتريان خريد اول را به شدت در نام رادان نگه دارم و اينها خود عوامل مهمي در افزايش فروش محصولاتمان خواهد بود.

تصميم ديگري كه همزمان دارم روي آن كار ميكنم تغيير در سياست تخفيف گذاري فروش است.
فعلا دارم قيمت تمام شده همه محصولاتمان را در اكسل بالا و پايين ميكنم تا به آنچه مد نظرم است برسم. در حال حاضر درصد قابل توجهي از تخفيفي كه ارائه ميدهيم و توسط عده كمي استفاده ميشود باعث افزايش قيمت خرده فروشي و عمده فروشي و نهايتا قيمت مصرف كننده ميگردد.
شركت براي اينكه بتواند اين تخفيفها را كاور كند بايد قيمتي بالاتر از حداكثر اين تخفيفات را در نظر بگيرد تا حاشيه سودي نيز كنار گذارد.
براي همين تصميم گرفتم از سياستي كه در سالهاي 77 و 78 استفاده ميكردم دوباره استفاده كنم. يعني قيمت مصرف كننده و عمده فروش و خرده فروش را از همديگر تفكيك كنم
از مزاياي مختلف اين روش يكي اين است كه با توجه به ضرب المثل "عقل مردم به چشمشان است" ميتوانم تخفيفهاي مستتر را آشكار كنم و با منظور نمودن بيشترين تخفيفها به عده بيشتري از كساني كه قبلا به دليل حجم كم سفارشات و يا خريدهاي غير نقدي از آن بي بهره بودند قيمتهايمان را پايين تر نمايش دهم. البته عملا قيمت خريد آنها پايين تر هم مي آيد و اين فقط نمايش نيست بلكه به عبارتي ديگر قيمتهاي پايينتر را قابل دسترسي نموده و آشكار ميكنم.
يكي ديگر از مزايا آن است كه قيمت مصرف كننده ام را هم ميتوانم پايين بياورم و يك موج رقابتي جديد ايجاد خواهم كرد.
با توجه به موقعيت نام رادان فكر ميكنم اين موج منجر به افزايش فروش بيشتري شود.
و سوم آنكه ديگر مجبور نيستم درصد معيني از تخفيف را براي همه كالاها رعايت كنم. با اين كار عملا ميتوانم در برخي از محصولات اختلاف درصدي كمتري از بقيه محصولات را بين قيمت عمده فروش و خرده فروش و مصرف كننده برقرار نمايم.
به هر حال در شرايط فعلي به دردسرهايي كه باعث شده بود تا اين سيستم را به سيستم تك نرخي با تخفيفهاي مختلف ترجيح بدهم، مي ارزد كه برگردم به سيستم قبلي
زمان را نبايد از دست بدهم
لازم به ذكر هستش كه اصلا قرار نيست وارد جنگ قيمتها بشوم و محصولاتم را در مواجعه با شايعه كاهش قيمت در ازاي كاهش كيفيت قرار دهم. بلكه ميخواهم محصول درجه 2 اي را با قيمت رقابتي ارائه كنم و نيز تخفيفهاي پنهان را آشكار كنم
هدايايي نيز براي محصولاتمان در نظر گرفته ام كه در بسته بندي ها قرار خواهم داد
بايد بتوانم هر چه سريعتر قيمتهاي جديد را برقرار كرده و دفترچه خدمات پس از فروشمان را ارائه كنم.
هر دو اين كارها شديدا به تمركز احتياج دارد و اصلا نبايد مرتكب اشتباهي شوم. تغيير سياست فروش منجر به تغييرات ديگري خواهد شد كه از حالا بايد سناريوهايي براي آن آماده داشته باشم.
همينطوري زمان دارد ميگذرد و اصلا باور كردني نيست كه به ميانه ارديبهشت نزديك شده ام و هنوز كارهايم نا تمام است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
بحث در مورد مدیریت را دوست دارم و در فرصتهای اینده حتما به شما سر زده و از مطالب وبلاگ استفاده خواهم کرد