۱۴۰۱/۱۰/۲۲

eBiz's Post

 
وزارت خزانه داری امریکا مجوز General License D-2 رو، که در تاریخ 1 مهر صادر شد، رو شفافتر و قسمتهای مبهم اون رو برای کاربران و شرکتها واضحتر کرده. دقت کنید که برخلاف جو رسانه ها، دولت امریکا تحریم جدیدی رو برنداشته بلکه همون مجوز قبلی رو صرفا واضحتر کرده.

هدف مجوز D-2 این بود که تحریمهای نرم افزاری علیه مردم ایران رو بکاهه و شرکتهای تکنولوژی بتونن سرویسهای نرم افزاری مختلفشون به خصوص سرویسهایی که مرتبط با دور زدن فیلترینگ و محدودیتهای اعمال شده توسط حکومت هست رو با ازادی بیشتر به مردم ایران ارائه بدن.

برای حل ابهامات موجود در این مجوز، حالا وزارت خزانه داری سوال و جوابهای مختلفی رو اماده کرده که از جمله برداشتی که میشه از اونها کرد:

ازاد بودن صادرات دیش های ماهواره ای (مثلا استارلینک) به ایران و سرویسهای مرتبط به اونها
ازاد بودن ارائه سرویس های نرم افزاری پولی و اشتراکی که تحریمهای امریکا رو نقض نمیکنن که از جمله اونها سرویسهای چت، ایمیل، شبکه های اجتماعی، پلتفرمهای یادگیری انلاین، VPNها، انتی ویروس، ویدیو کنفرانس، بازیها، سیستم عاملهای موبایل و سرویسهای مرتبط به اونها مثل اپ استورها و غیره هست.
ازاد بودن ارائه سرویسهای ابری به شرط عدم نقض تحریمهای صادراتی امریکا
اگر شرکتی قصد ارائه مجموعه نرم افزاری رو داشته باشه اگر یکی از اون نرم افزارها زیر پوشش مجوز D-2 قرار نگیره، کل اون مجموعه نرم افزاری رو نمیشه به کاربران ایرانی ارائه داد.

بقیه سوالها و جواب هارو در اینجا میتونید بخونید.

توجه داشته باشید که تحریمهای مالی وضع شده علیه ایران کماکان سرجاشون هستن و شما برای پرداخت در سرویسهای خارجی (در صورتی که به ایرانیا اجازه بدن) باید از روشهای پرداخت خارجی مثل کردیت کارت یا پی پل (از طریق واسطه یا اشنا در خارج) اقدام کنید.

بهترین نمونه از این قضیه رفع تحریم استفاده از سرورهای هتزنر هست که چند وقت پیش انجام شد و شما میتونین مثلا با گواهینامه اتون میتونستین در این سایت ثبت نام و احراز هویت کنید ولی برای پرداخت کماکان نیاز به واسطه برای پرداخت یورویی بود.

اثرات این مجوز و رفع تحریم ها، خودکار نیست و تفسیر اونها به عهده شرکتها هست و فقط اونها هستن که تصمیم میگیرن که تمایل دارن محدودیتهای وضع شده علیه کاربران ایرانی رو بردارن یا خیر. در نتیجه از فردا قرار نیست چیزی ازاد بشه بلکه پروسه طولانی هست که نیاز به پیگیری کاربران از قسمت پشتیبانی، کارمندان ایرانی داخل شرکتها و تمایل مدیران این شرکتها به انجام چنین تغییراتی داره. بنابراین رسانه هایی که از شرکت خاصی اسم میبرن، نااگاهی خودشون رو میرسونن.

Treasury.gov

@TechTube
By: Alireza Mojahedi via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: