شش استارتاپ کشاورزی که باید بشناسید
روزنامه هفت صبح، زهرا قنبری| کشاورزی از آن دست مشاغل کهن بشری است که در چند دهه اخیر تبدیل به صنعتی بزرگ شده است. نیاز بشر به غذا و مصرفگرایی روزافزون و معضل ناتمام گرسنگی میلیونها نفر در جهان، صنعت کشاورزی را در شمار صنایع زیربنایی و کلیدی قرار داده است. ورود ایدههای نو و خلاقانه و کسبوکارهای نوپا و دانشبنیان به کمک فناوری، صنعت کشاورزی را وارد عصری تازه کردهاند. این ظرفیت و اختلالاتی که در زنجیره تامین و ارزش محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به چشم میخورد، برای بسیاری از استارتاپها یک فرصت ایدهآل ساخته است.
واقعیت این است که ساختار سنتی کشاورزی ایران در حال تغییر است و این تغییر نه با اقدامات دولت که با ورود استارتاپها اتفاق میافتد. بارها شنیدهایم و دیدهایم که دلالها و واسطهها چه چالشها و گرفتاریهایی جدی برای کشاورزان درست کردهاند یا اینکه از زمانی که یک محصول کشاورزی بار کامیون میشود تا به دست مصرفکننده برسد، چقدر افزایش قیمت مییابد. استارتاپهای حوزه کشاورزی بخشی از این مشکل را حل میکنند و در نمونههایی که ما به معرفیشان میپردازیم، کمک کردهاند که کشاورزی مدرنتر شود، کشاورز راضیتر باشد و محصول هم ارزانتر و بهتر به دست مصرفکننده برسد.
* یک: کشت کالا: ثبت و فروش نهادهها و تجهیزات کشاورزی
کشت کالا یکی از سایتهای مجموعه شرکت آرمان تایماز ارس است که در این پلتفرم محصولات، نهادهها و تجهیزات کشاورزی و صنایع وابسته به صورت مستقیم به فروش میرسد. محمد زرندی، فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی به همراه امیر دهقانی اسکویی و مهندس سید امید حسینی این استارتاپ را راه انداختهاند. زرندی پیش از شروع استارتاپ کشت کالا در حوزه کارشناسی فارمهای کشاورزی، مدیریت مجموعههای کشت و صنعتی، خرید و فروش اینترنتی محصولات کشاورزی و به نوعی تجارت الکترونیکی بخش کشاورزی فعالیت میکرده است.
این استارتاپ مذاکراتی را با برخی vcها و شتابدهندهها انجام داده و قصد دارد به زودی جذب سرمایه کنند و در همین رابطه به طور جدی با دو سرمایهگذار وارد مذاکره شدهاند. آنطور که در وبسایت کشتکالا آمده، در این پلتفرم تمامی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات و تجهیزات کشاورزی میتوانند به راحتی در سایت عضو شده و محصولات خود را ثبت و جهت فروش و ثبت سفارش در معرض دید عموم قرار دهند. همچنین کلیه خدمات این سایت رایگان بوده و تولیدکنندگان از بابت ثبت و عرضه محصولات هزینهای پرداخت نخواهند کرد.
* دو: بینج بار: برنج به قیمت سر زمین
بینج بار یک پلتفرمی برای فروش مستقیم برنج توسط کشاورزان به مصرفکننده است که از سال ۹۸، با سرمایه اولیه ۱۰میلیون تومان فعالیت خود را شروع کرده است. این استارتاپ توسط امیرحسین رضایی، مرصاد محمدی و سحر تنکابنی راهاندازی شده است. امیرحسین ۲۵سال دارد و مدیرعامل بینجبار است. مهندسی کامپیوتر را در دانشگاه نوشیروانی بابل خوانده و در حال حاضر دانشجوی رشته MBA در دانشگاه شهید بهشتی است. در بینجبار، برنج کشاورزها از لحاظ ظاهر، پخت، درصد شکستگی، عطر و فاکتورهای کیفی آزمایشگاهی بررسی شده و برای آنها فاکتور کیفی صادر میشود. پس از آن و در صورت تایید کیفی، محصول روی سایت بینجبار قرار میگیرد.
* سه:روستا پلاس: رابط مستقیم تولیدکننده و مصرفکننده
روستا پلاس، استارتاپ فعال در حوزه کشاورزی است که خدماتی چون بازاریابی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و محصولات روستایی شامل دام، نهاده و ماشینآلات بهصورت آنلاین از طریق ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرفکننده و حذف واسطهها ارائه میدهد. محمد حسنوند، بنیانگذار استارتاپ روستا پلاس، فارغالتحصیل کارشناسی ارشد برق الکترونیک و کارشناسی مکانیک است. تاکنون جذب سرمایه نداشته و با سرمایه شخصی فعالیت خود را از سال ۹۷ آغاز کرده است. در حال حاضر ۳۳۰۰ کاربر دارد که بیشتر آنها کشاورز و دامدار هستند.
* چهار: کشتیار: نظارت از بالا بر مزرعه
استارتاپی است که با استفاده از تصاویر ماهوارهای در کنار دانش کشاورزی، راهکارهایی برای مدیریت بهینه مزارع و افزایش عملکرد محصولات به کشاورزان ارائه میدهد. کشاورزان با مشخص کردن محل زمین خود میتوانند با کشتیار به طور پیوسته بر زمین خود نظارت داشته باشند و مناطقی را که در آن مشکلی وجود دارد یا رشد محصول غیرمعمول است در کمترین زمان شناسایی کنند. این استارتاپ از سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. سارا شکاری، سعیده مشایخی،الهه چراغی و محسن حسینی از بنیانگذاران این استارتاپ هستند.
By: via eBiz
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر