۱۳۹۸/۰۵/۱۴

eBiz's Post

دوست عزیزم جناب آقای طالبی پستی منتشر کرده اند در اینجا https://t.me/kar_kasb/10273 که بخشی از متن اصلی ایشان را ذکر میکنم که بتوانم به موضوع بپردازم. اصلا مطلب را در کانال ایشان در همین لینک بالا بخوانید:

"...
برای احراز هویت، این طور که از شواهد و قرائن و توضیحات رسیده بر می‌آید قرار است افراد برای ثبت‌نام در هر سایتی، برای احراز هویت باید در سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک ثبت‌نام کنند.
... علاوه بر اینکه سوابق نشان می‌دهد در کشور ما اصولا بحث امنیت داده‌های مردم و حریم خصوصی اصولاً آن‌گونه که باید و شاید ... مورد توجه نبوده، ذات این کار کلّ حریمِ خصوصی کسب و کارها را هم تهدید می‌کند.
..."

برخی به اشتباه چنین برداشت کرده اند که (شاید هم من اشتباه میکنم و برداشت آنها درست است) اعتراض ایشان به متمرکز شدن اطلاعات است.
در حالیکه چنین بر می آید که ایشان به خطر افتادن اطلاعات همه مشتریان از یک مرکز را تهدید میدانند.
همین الان هم به بهانه هایی نظیر تعویض کارت ملی و تک برگی شدن سند و تعویض دسته چک و ... همه اطلاعات فردی همه ما نه تنها به روز میشود بلکه روز به روز یکپارچه هم میشود.

پس موضوع تجمع اطلاعات در یک مرکز نیست. موضوع عدم اطمینان به نشت یا بدتر از آن فروش اطلاعات است.
متاسفانه سوابق بدی از این موضوع را تجربه کرده ایم. نگرانی کاملا به جاست.

اما از طرفی موضوعی که هست اینه که اخیرا بسیاری از کسب و کارها، به دلیل موضوع عدم شناخت هویت مشتریانشان، دچار مشکل شده اند و سایتشان فیلتر شده و یا برای مدتها نعطیل بوده اند. داستان شیپور و دیوار و ... را که همه شنیده اید. صدای کوچکترها رسانه ای نشد البته.
پس اگر به هر بهانه ای قرار باشد دیگر هیچ نهاد و سازمان دولتی و حکومتی نتواند به خاطر هویت یک خرید از یک سایتی، کل آن سایت را ببندد و معطلش کند و خسارت بزند و آخرش هم نه جبران خسارتی و نه چیزی و جلوی این کار گرفته شود باز اتفاق مثبت و خوبی است.

ولی راهکارهای KYC یا همان اینکه سایتها باید مشتریان خودشان را بشناسند این نیست که مشتریان سایتها بروند در جای دیگری ثبت نام کنند و برگردند. اصلا تمام تلاشها و مزیتهای رقابتی ایکامرسها در کاهش فرایندها و قدمهای یک فرایند است تا سرعت و سهولت را هدیه کنند
پاراگراف اولی که نقل کرده ام خودش موضوع مهمی است. قطعا با API و ارتباط بین سایتی هم میتوان اطلاعات مشتریان جدید را فرستاد روی آن مرکز یا از آن مرکز فراخوانی کرد و نیازی نیست مشتری برود در جایی دیگر حتی برای یکبار ثبت نام کند.
همین الان هم حتی نیاز به تکمیل فرم ثبت نام نیست و میتوان با یک کلیک اطلاعات هویتی را از گوگل یا فیسبوک گرفت و فرم را برای مشتری پر کرد و ثبت نامش را کامل کرد.

این GDPR و استانداردهایی که برای این موضوع هست را برای چه ساخته اند؟
چرا باید برای هر کاری روش سخت کار رو پیش بگیریم و تلاش کنیم چرخ را از ابتدا اختراع کنیم؟

اصلا چرا فکر میکنید همه مشتریان یک سایت کاربرانش ایرانی هستند یا حتی مقیم ایران؟

تازه باور کنید این اول کار است.
با همین قدم کلی فرایند و مجوز و مسائل و داستان دیگر هم پشت سرش می آید.

ما به جای آنکه بیاییم KYC را ترویج بدهیم که هم صاحبان کسب و کارهای آنلاین بدانند که چرا و بدانند که چگونه باید این کار انجام شود و دیگر اصلا نیازی به این طور برنامه هم نیست، لقمه را دور دهان میگردانیم
یاد داستان آن مورچه و کار در جنگل افتادمپ

#کسب_و_کار

Mojahedi.ir
@AlirezaMojahedi
@DrAlirezaMojahedi
By: via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: