۱۳۹۸/۰۶/۰۴

eBiz's Post

خوشبختانه پست مربوط به بیماری فضای کسب و کار و موضوع آن عکس العملهایی از دوستان را در پی داشت و حتی در اتاق گفتگوی کانال نیز مطالبی رد و بدل شد و برخی نیز خصوصی به من نقطه نظرهایشان را فرستادند

علیرغم توضیح برخی دوستان و موافقتها و مخالفتهای موجود، من شخصا بر این باورم که محیط کسب و کار ما اصلا مناسب نیست و دولت همچنان به جای بهبود اوضاع دارد به گسترش استارتاپها (مرحله تولد یک کسب و کار) می اندیشد و نه تداوم کسب و کار.
پست قبلی نه ربطی به مخالفتم با استارتاپ داشت و نه ربطی به مقابل هم قرار دادن کسب و کار های نوپا (استارتاپها) با کسب و کارهای جا افتاده با قدمت بیش از 30 سال.
بلکه اشاره من به موضوع مهمتر رشد بعد از تولد بود.
فرصتهای بسیاری در تولید و صادرات دچار چالشهای اساسی که حتی در بیشتر اوقات در حد تلاش برای نابودی است، از بین میروند.
نه از نوع از بین رفتنهایی که بتوان باز سازی اش کرد. بلکه نوعی از از بین رفتنهایی که دیگر نمیشود بازگرداند. مثلا خرمشهر را میتوانستیم بازسازی کنیم ولی شهر آلوده به رادیو اکتیو رها میشود. (مثال از این ساده تر؟)
تجربیات جاری صاحبان کسب و کار را قطعا اگر منتشر میکردم دیگر پستی از من منتشر نمیشد. لذا برای اثبات این موضوع فقط کافی است شما را دعوت کنم خودتان بیشتر در جریان اتفاقات گردش کارهای کسب و کارهای متعدد قرار بگیرید. ارتباطاتتان را زیاد کنید و در محافل تولید کنندگان، صادر کنندگان، اعضای اتاقهای بازرگانی و انجمنها و ... شرکت کنید.
از داخل خبرهایی که رسانه ای میشود به این اطلاعات نمیرسید. (گاها و به ندرت شاید چیزی در لابلای خبرها به این موضوعات بپردازد که نمونههایش را برایتان درج کردم)

حال که به این موضوع علاقمند شده اید، پیشنهاد میکنم دوستان علاقمند به موضوع وضعیت محیط کسب و کار کشورمان، یکبار دیگر مجموعه گزارشات پایش محیط کسب و کار، آینده پژوهی ایران،اتاق بازرگانی ایران را که در کانال به تدریج منتشر شده اند را مرور کنند.

موضوع این است که هر کدام از ما ممکن است به دلایل غلط برده باشیم و یا به دلایل غلط باخته باشیم. اینطور وقتها نمیتوان خوشبینی و یا بدبینی خود را تعمیم دهیم لذا لازم است نه مبتنی بر تجربه خودمان بلکه به مبتنی بر گزارشات و تحقیقات جامع از کل فضا را مورد نظر قرار دهیم.
سعی میکنم لیستی از این گزارشات را که در کانال منتشر شده است را سر فرصت برایتان تهیه کنم.

#کسب_و_کار
Mojahedi.ir
@AlirezaMojahedi
@DrAlirezaMojahedi
By: via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: