۱۳۸۸/۰۶/۲۳

تراکتور آمد، آیدین رفت

تیمهای فوتبال تبریز بعد از سالها دوری از لیگ برتر بالاخره به جرگه فوتبال لیگ برتر بازمیگردند. بازی دیروز تراکتورسازی تبریز برای بسیاری از تبریزیها شیرین بود. امیدوارم تیمهای ورزشی تبریز در تمامی رشته ها سرآمد دیگر تیمها باشند.

متاسفانه خبرهای خوبی از کارخانجات آیدین به گوش نمیرسد. ظاهرا اختلافات دو برادر بعد از مدت زمان نسبتا طولانی به نتیجه جدایی آنان رسیده است. اینطور که پیداست یکی از برادران کارخانه را برداشته است و دیگری نام تجاری آیدین را.
سوای تلخی که در این خبر نهفته است مسئله ای که به نظر من بسیار حائز اهمیت است توجه به جایگاه نام تجاری در نزد مالکان سابق این شرکت است. ارزش نام تجاری با کل سرمایه منقول این شرکت برابری میکند.
قطعا طرفی که کارخانه رابه عنوان سهم خود انتخاب کرده است باید برای جا انداختن برند جدید سرمایه گذاری کند و قطعا پولیتیکهای خوبی نیز میتواند کمکش کند تا زودتر به بازدهی برسد.
همچنین طرف دیگری که نام تجاری را انتخاب کرده است این فرصت را دارد که بدون کارخانه اقدام به تولید کند و زودتر از طرف دیگر سرمایه اش را به بازدهی برساند.
حتما سر فرصت به جنبه های دیگر این موضوع خواهم پرداخت.

رقم قبضهای برق شرکت توجهم را جلب کرد. به نظرم اختلاف فاحشی در هزینه برق ایجاد شده بود در حالیکه تغییر خاصی در مصرفمان ایجاد نشده بود.
برای همین به میزان کارکرد برق مصرفی توجه کردم و آنرا با دوره های قبلی مقایسه کردم. حدسم درست بود. هیچ تفاوتی وجود نداشت. پس چرا هزینه قبض این دوره اینقدر زیاد است؟ آیا تعرفه ها افزایش یافته؟ نه تفاوتی نکرده است!! پس موضوع از چه قرار است؟
دیدم که بعله. در قسمتی که مبلغ برق و سهم سوبسید پرداختی دولت و سهم مشترک را مینویسند سهم مشترک رشد چشمگیری داشته است و تقریبا همه آن سهم مشترک شده است!!
وقتی قبضمان را با آخرین قبض سال قبل مقایسه کردم (اسفند 87) دیدم که از کل برق مصرفی چیزی حدود 22% آن را مشترک پرداخت میکرده است و مابقی سوبسید دولت به اداره برق میباشد. در حالیکه در قبض اخیری که در شهریورماه برایمان صادر شده است سهم مشترک به حدود 78% رسیده است!!
جالب اینجاست که هیچ خبر یا اطلاعیه ای در خصوص تغییر این میزان را نخوانده بودم. به نظرم این حرکت بدون سر و صدا قطعا توجه خیلی های دیگر را مثل من جلب خواهد نمود.
جالب تر از قبض برق قبض های رنگارنگ عوارض شهرداری است که در این میان رقمهای بالای مربوط به قبضهای جمع آوری زباله و پسماند بسیار برایم قابل توجه می آمد. آپارتمانی که جمع عوارض سالیانه اش حدود 52 هزار تومان قید شده است(جمع 4 قسط) رقم قبض جمع آوری پسماند و زباله اش 47 هزار تومان میباشد. آیا هزینه عوارض با این اسم دو برابر شده است؟

۱ نظر:

م گفت...

سلام
ولی تراکتور سازی یک چیزه دیگس
انصافا خیلی خوشحال شدم که اون همه آدم رفته بود استادیوم