۱۳۸۵/۰۵/۲۷

لزوم اضافه كردن يك مرحله در فاز تعريف پروژه شش سيگما

Sticker (Rectangular)در طي روزهاي برگزاري كنفرانس از مقالات مختلف و فيدبكهايي كه از ارائه كارگاهم بدست آوردم به اين نتيجه رسيدم كه اصولا رويكرد سيستمي در هيچ يك از پروژه هاي شش سيگما وجود ندارد.
نميتوان عدم آشنايي مديران ايراني را علت آن دانست چرا كه اصولا در تعريف فازها بايد در جايي اين قرار گرفته باشد ولي فازها و اصولا شش سيگما توسط دانشمندان بزرگي شكل گرفته است.
به نظر من اين نقص وجود دارد و لازم است در فاز تعريف مطمئن شويم كه پروژه اي كه ميخواهيم روي آن سرمايه گذاري كنيم در راستاي هدف بلند مدت و شكل دادن هر چه سريعتر به ساختار سازماني كه قرار است در پارادايم بعدي كه آنرا متصور شده ايم فعاليت نمايد، قرار دارد.
همان آينده مطلوب مستتر در وضع حال

ميخواهم روي طراحي مجدد شش سيگما بر اساس رويكرد سيستمي كار كنم.
كشتي تايتانيك را مثال زده ام كه اگر مثلا روي بهبود موتورخانه و افزايش سرعت و قدرت آن كار كنيم بدون توجه به اينكه بخواهيم مشكل ناوبري آنرا حل كنيم و با توجه به اينكه در اصل مشكل ديد بلند مدت و ناوبري داريم و نميدانيم در امتداد مسيرمان با كوه يخ برخورد خواهيم كرد در اصل با بهبود موتورخانه كمك كرده ايم تا كشتي (سازمان ما)‌ زودتر از موعد با شكست مواجه شود

البته بيشتر كار من در فاز تعريف است ولي براي اينكه مطمئن شوم مسير را درست ميروم در سايت isixsigma سوالي را در قسمت تبادل افكار آن قرار دادم و از شما عزيزاني كه دستي در آتش داريد خواهش ميكنم با كامنتهايتان در اينجا يا حتي نوشتن نقطه نظرتان در صفحه پرسشم با من همفكري نماييد تا مطمئن شوم درست فكر كرده ام

و اين هم لينك مقاله ديگري از وبلاگم كه در باره ارتباط گروه خوني و شخصيت افراد در روزنامه جهان اقتصاد چاپ شده است.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای مجاهدی...راستش دلم میخواهد در زمینه مدیریت کیفیت تخصص پیدا کنم ولی نمیدانم از کجا شروع کنم...مدتی پیش مطالعه شش سیگما رو شروع کردم ولی ظاهرا بخش زیادی از آن مباحث آماری دارد و مشکل است...در حال حاضر شما از حیث کاربردی بودن و نیز به روز بودن شما کدام تکنیک رو پیشنهاد میکنین؟؟ مثلا 6 سیگما یا چیزهای دیگه؟؟

Alireza Mojahedi گفت...

سلام دوست ناشناس من
كاش حداقل آدرس ايميلي ميگذاشتيد تا پاسخ را برايتان بفرستم
مطالعه شش سيگما درست است كه آماري است ولي اصلا سخت نيست. يعني نبايد هم سخت بگيريد.
در زمينه كيفيت مهم اين نيست كه بخواهيد در چه زمينه اي فعاليت كنيد. مهم اين است واقعا از بهبود و ديدن نتايج لذت ببريد. در آن صورت خود به خود ميبينيد كه هر چه بيشتر پيش ميرويد باز هم عقب هستيد. پس چه خوب است كه با ازارهاي مختلفي آشنا باشيد تا بدانيد براي چه كاري از چه ابزاري استفاده كنيد بهتر است.
اگر فكر ميكنيد پاسختان داده نشد باز هم بپرسيد. موفق باشيد

ناشناس گفت...

سلام
خوشحالم كه حال مادرتون خوبه
اميدوارم هميشه سلامت باشن.جالبه!! منم هفته ي پيش همين مشكل و داشتم .
مطلبتون در مورد گروه خوني خيليي جالبه. در مورد من صادق بود البته به جز اون تيكه ي آرام و منظمش :دي و البته اين تيكش ( افراد اين گروه نمي توانند براي کارهايي که به مديريت دقيق نياز دارد نامزدهاي مناسبي باشند). اين جوري باشه مجبور
مي شم برم گروه خونيمو عوض كنم

ناشناس گفت...

راستي !!!چرا لينك منبع رو پايين مطالبتون اينجوري مي نويسن؟

Alireza Mojahedi گفت...

سلام سارا خانم
اون لينك و كلا مطالب ررا من نمينويسم. خودشان بر ميدارند و خودشان ميبرند و خودشان هم ميدوزند