باید به ایشون گفت که من همه چرندیات شما رو باور کردم ولی این سرویس هایی که شما اینقدر نگرانشید که شاید در یک اتفاق غیر منتظره که از بدو اختراع اینترنت نیفتاده اگر در یک زمانی بیفته زندگی مردم فلج میشه، همین حالا روزها و هفته ها در این کشور به دلایل مختلف قطعه!
شاهکلیدهای اینترنت دست چه کسانی است؟
شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که همه آدرسهای IP در دنیا مدیریت می شوند و بی حساب و کتاب به هیچ کشور یا ارگانی آدرس IP داده نمی شود ، حتی اسامی دامنه های اینترنتی نیز به همین روش است یعنی اینکه همینجوری و محض رضای خدا دامنه های با پسوند ir به ایران اختصاص نیافته است. ICANN مخفف کلمه های Internet Corporation for Assigned Names and Numbers
همانطور که از نامش پیداست یک سازمان مدیریت کننده اعداد و نام ها در اینترنت می باشد که کاملا خصوصی و غیر دولتی است و تقریبا می توانیم بگوییم که هیچ سودی در خصوص انجام کارهایش نیز دریافت نمی کند ،
وظیفه مدیریت گسترش و رشد اینترنت و پژوهش های مربوط به آن را بر عهده گرفت و امروزه اگر هر کشور ، هر شرکت و هر سازمانی قصد توسعه شبکه اینترنت یا اضافه شدن به این مجموعه جهانی را داشته باشد بایستی در ICANN شناخته شده باشد. با این تفاسیر اصلا تصور نکنید که ایالات متحده می تواند تصمیمات عجیب و غریبی در خصوص مالکیت های اینترنتی اتخاذ کند . تمامی top level domain های جدیدی که مشاهده می کنید یا حتی تحقیق و پژوهش بر روی آدرس های IP و نسخه های مختلف آن امروزه در ICANN انجام می شود. ITPRO باشید
به همین دلیل موسسه ایکان، برنامهای برای معرفی افرادی به عنوان مسئولین حفظ امنیت اینترنت تدارک دید. در این مراسم که به نام "مراسم کلید "(The Key Ceremony) موسوم شده است، مدیران فنی و سوپروایزرهای امنیتی آیکان شرکت میکنند.
این مراسم بسیار عجیب و با مراحل امنیتی بالا و در فواصل زمانی معین تنها در یک اتاق محفوظ و بسته برگزار میشود و در آن افراد برگزیده کلیدهای خود را تحویل میگیرند، شاه کلیدهایی که میتوانند با آن اینترنت دنیا را کنترل کنند
پل کین (Paul Kane) از انگلستان رهبر گروه کلیدداران است. او مدیر عامل شرکت انگلیسی CommunityDNS است که در زمینه ایجاد دامنههای اینترنتی و حفظ امنیت آنها فعالیت میکند. او همچنین مدیر یک مرکز تحقیقات امینت شبکه در انگلستان هم هست.
دن کامینسکی (Dan Kaminsky) از آمریکا که محقق امنیتی دادهها است. او دارای سابقه کار در شرکتهای بزرگی مانند سیسکو را هم دارد.
جیان کانگ یاو، ( Jiankang Yao) از چین،
موسی گوبر، (Moussa Guebre)- بورکینا فاسو بویل وودینگ، (Bevil Wooding) ازترینیداد و توباگو؛بویل وودینگ هم یکی از بزرگترین فعالان اتحادیه مخابرات کاراییب و مشاور امور توسعه ICT جهانی است.
اوندرج شوری، (Ondrej Sury) از جمهوری چک
نورم ریچی، (Norm Ritchie) از کانادا
این هفت تن در واقع مالکان شاه کلیدهای اینترنت هستند که با استفاده از آنها میتوانند تمام اینترنت و وب جهانی را در یک لحظه خاموش کرده، روشن کرده، از کار انداخته و یا آن را به کار اندازند.
تعجب نکنید؛ این عین واقعیت است! البته به گفته آیکان این دستورالعمل یعنی خاموش یا از کار انداختن اینترنت تنها در شرایط خاص و بحرانی که میتواند از یک فاجعه جهانی جلوگیری کند، انجام میپذیرد
By: Alireza Mojahedi via eBiz
گاه نوشته ها و نیز بازنشر خودکار از کانال تلگرامی @AlirezaMojahedi تجارت الکترونیکی
کسب و کار اینترنتی، مدیریت کسب و کار و رهبری
۱۴۰۱/۱۰/۲۶
۱۴۰۱/۱۰/۲۴
eBiz's Post
جناب آقای مهندس قهرود متخصص حوزه امنیت سایبری یکی از دانشجویان فعال من در درس بازاریابی دیجیتال در سازمان مدیریتی در سال ۹۳ (اگر اشتباه نکنم) هستند.
در طول این سالها هم در همین حوزه فعالیت دارند. یک وبینار رایگان ترتیب داده اند که اطلاعاتش را اینجا درج میکنم.
میدانم که برای خیلی از شما جالب خواهد بود. متاسفانه جلسه از پیش تعیین شده ای دارم که خودم نمیرسم بهره ببرم.
پست ایشان را در ادامه فوروارد میکنم.
t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz
در طول این سالها هم در همین حوزه فعالیت دارند. یک وبینار رایگان ترتیب داده اند که اطلاعاتش را اینجا درج میکنم.
میدانم که برای خیلی از شما جالب خواهد بود. متاسفانه جلسه از پیش تعیین شده ای دارم که خودم نمیرسم بهره ببرم.
پست ایشان را در ادامه فوروارد میکنم.
t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz
۱۴۰۱/۱۰/۲۲
eBiz's Post
وزارت خزانه داری امریکا مجوز General License D-2 رو، که در تاریخ 1 مهر صادر شد، رو شفافتر و قسمتهای مبهم اون رو برای کاربران و شرکتها واضحتر کرده. دقت کنید که برخلاف جو رسانه ها، دولت امریکا تحریم جدیدی رو برنداشته بلکه همون مجوز قبلی رو صرفا واضحتر کرده.
هدف مجوز D-2 این بود که تحریمهای نرم افزاری علیه مردم ایران رو بکاهه و شرکتهای تکنولوژی بتونن سرویسهای نرم افزاری مختلفشون به خصوص سرویسهایی که مرتبط با دور زدن فیلترینگ و محدودیتهای اعمال شده توسط حکومت هست رو با ازادی بیشتر به مردم ایران ارائه بدن.
برای حل ابهامات موجود در این مجوز، حالا وزارت خزانه داری سوال و جوابهای مختلفی رو اماده کرده که از جمله برداشتی که میشه از اونها کرد:
ازاد بودن صادرات دیش های ماهواره ای (مثلا استارلینک) به ایران و سرویسهای مرتبط به اونها
ازاد بودن ارائه سرویس های نرم افزاری پولی و اشتراکی که تحریمهای امریکا رو نقض نمیکنن که از جمله اونها سرویسهای چت، ایمیل، شبکه های اجتماعی، پلتفرمهای یادگیری انلاین، VPNها، انتی ویروس، ویدیو کنفرانس، بازیها، سیستم عاملهای موبایل و سرویسهای مرتبط به اونها مثل اپ استورها و غیره هست.
ازاد بودن ارائه سرویسهای ابری به شرط عدم نقض تحریمهای صادراتی امریکا
اگر شرکتی قصد ارائه مجموعه نرم افزاری رو داشته باشه اگر یکی از اون نرم افزارها زیر پوشش مجوز D-2 قرار نگیره، کل اون مجموعه نرم افزاری رو نمیشه به کاربران ایرانی ارائه داد.
بقیه سوالها و جواب هارو در اینجا میتونید بخونید.
توجه داشته باشید که تحریمهای مالی وضع شده علیه ایران کماکان سرجاشون هستن و شما برای پرداخت در سرویسهای خارجی (در صورتی که به ایرانیا اجازه بدن) باید از روشهای پرداخت خارجی مثل کردیت کارت یا پی پل (از طریق واسطه یا اشنا در خارج) اقدام کنید.
بهترین نمونه از این قضیه رفع تحریم استفاده از سرورهای هتزنر هست که چند وقت پیش انجام شد و شما میتونین مثلا با گواهینامه اتون میتونستین در این سایت ثبت نام و احراز هویت کنید ولی برای پرداخت کماکان نیاز به واسطه برای پرداخت یورویی بود.
اثرات این مجوز و رفع تحریم ها، خودکار نیست و تفسیر اونها به عهده شرکتها هست و فقط اونها هستن که تصمیم میگیرن که تمایل دارن محدودیتهای وضع شده علیه کاربران ایرانی رو بردارن یا خیر. در نتیجه از فردا قرار نیست چیزی ازاد بشه بلکه پروسه طولانی هست که نیاز به پیگیری کاربران از قسمت پشتیبانی، کارمندان ایرانی داخل شرکتها و تمایل مدیران این شرکتها به انجام چنین تغییراتی داره. بنابراین رسانه هایی که از شرکت خاصی اسم میبرن، نااگاهی خودشون رو میرسونن.
Treasury.gov
@TechTube
By: Alireza Mojahedi via eBiz
۱۴۰۱/۱۰/۲۱
eBiz's Post
زمانیکه در پوزیشن سطح مدیر ارشد (سطح C) جمله ای را مطرح میکنید، از آن جملات میزان تجربه و عمق اندیشه و رویکرد شما مشخصی میگردد و این موضوع بیش از آنکه شخص شما را مورد ارزیابی قرار دهد، مستقیما تصویر سازمان شما را نمایش خواهد داد
پس اگر در عنوان شغلی شما به چنین سطوحی اشاره شده است، بیش از پیش در انتخاب جملات، عبارات و مفهومی که منتقل میکنید بایستی دقت کنید چرا که از روی عمق مدیران ارشد میتوان به عمق عملکردی سازمان پی برد و نقاط ضعف و قوت سازمان خیلی قبلتر از آنکه در بازار محک بخورد، از عمق رویکرد طراحان آن قابل تصور خواهد بود.
از لینکداینم:
https://www.linkedin.com/posts/alirezamojahedi_زمانیکه-در-پوزیشن-سطح-مدیر-ارشد-سطح-c-جمله-activity-7017457947265888256-rZbK
t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz
پس اگر در عنوان شغلی شما به چنین سطوحی اشاره شده است، بیش از پیش در انتخاب جملات، عبارات و مفهومی که منتقل میکنید بایستی دقت کنید چرا که از روی عمق مدیران ارشد میتوان به عمق عملکردی سازمان پی برد و نقاط ضعف و قوت سازمان خیلی قبلتر از آنکه در بازار محک بخورد، از عمق رویکرد طراحان آن قابل تصور خواهد بود.
از لینکداینم:
https://www.linkedin.com/posts/alirezamojahedi_زمانیکه-در-پوزیشن-سطح-مدیر-ارشد-سطح-c-جمله-activity-7017457947265888256-rZbK
t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz
۱۴۰۱/۱۰/۱۲
eBiz's Post
درود بر همه شما عزیزان همراه:
گرچه هنوز تعهدی که داده ام و قولی که به خانواده داده ام مرا از فعالیت در شبکه های اجتماعی و خصوصا کانالم منع میکند ولی فقط خواستم از همه همراهانی که هنوز در کانال مانده اند و از عزیزانی که از طریق ایمیل یا پیام یا حتی تلفن جویای احوالم هستند خصوصا برخی از دانشجویان و همچنین مشتریان پر و پا قرص مطالب در این کانال یا هر کانال دیگرم سپاسگزاری کنم.
پیامهای شما در طول این ایام واقعا دلگرم کننده است. بخصوص وقتی میبینم برخی برگشته اند و مطلب قبلتر منتشر شده ای را خوانده یا گوش کرده و یا تماشا کرده اند و برایشان مفید بوده و فیدبک مثبت داده اند یا تشویقم کرده اند بسیار برایم دلنشین بوده است.
همواره از همان روزهای ابتدایی سالهای 72 به بعد که با مودم به BBS ها وصل میشدیم و عبارت طلایی یک بیت بده یک بایت بگیر سر لوحه ما بود (معادل یک حداقلی یاد بده و چند برابرش را استفاده کن)، همواره رویکرد من به اشتراک گذاری دانش و آموخته ها بود و وقتی نامه ای با پست (باورتان میشه با پست) در آن سالها به دستم میرسید و یا مجله های آن زمان مثل کامپیوتر (مشکی ترین مجله که فلاپی ضمیمه میکرد) و رایانه و شبکه چیزی ار فعالیتهای من منعکس میکردند و یا کامنتی از عزیزی میگرفتم تشویق میشدم که پیش بروم و ادامه بدهم. حتی تا این اواخر یکی دو سال پیش تا زمانی که سایت اسلایدشیر بالا بود همه اسلایدهای آموزشی ام به رایگان در دسترس قرار میگرفت. همه و همه حاصل و نتیجه لطف و محبت شما خوانندگان و استفاده کنندگان این مطالب نسبت به بنده بود.
ولی علاوه بر آن، همانطوری که قبلتر نیز به دفعات چه مستقیم و چه در لابلای عرائضم اشاره کرده ام که (به همین بهانه دعوت میکنم مطالب را از این لینک مرور کنید: https://t.me/alirezamojahedi/1) بدبختی رشته تخصصی مدیریت این است که یک طرفش به اقتصاد وصل است و یک طرفش به سیاست و چند طرف دیگرش هم به مسائلی که اتفاقا همگی به همان اندازه مهم و حساس هستند (عبارت PESTEL را سرچ کنید) و لذا خواهی نخواهی هر حرف و سخن و نقد و نظر تخصصی و اعتراضی به یک طرف یک جایی بر خواهد خورد و لذا مجبوری علاوه بر وفای به عهد، خود سانسوری را هم در این عوامل ضرب کنی که نتیجه اش میشود اینکه یا چیزی نمیگی یا هر بار و هر بار و هر بار مینویسی و پاک میکنی و آخرش هم از انتشارش منصرف میشوی.
و اینطور میشود که اینطوری میشود
از سویی هم وقتی که از اصول چیزی غافل و بی خبر باشی راحت تر میتوان با مشکلات کنار آمد ولی وقتی متوجه اشتباه و علتش هستی و راه حل هم داری نمیتوانی به سادگی از کنار موضوع بگذری و وقتی هم شنونده ای پیدا نمیکنی نتیجه اش میشود خود خوری.
از اینها بگذریم، خواستم تشکر و قدردانی کرده باشم از همه شما عزیزان و بزرگوارن و همینطور از عزیزانی که با امید و صبر هنوز این کانال را دنبال میکنند.
دوستی از من درخواست کرده بود خاطرات اینترنت ایران را مستند کنم و ویدئویی برایش ضبط کنم. شاید این کار را کردم. به نظرم پیشنهاد خوبی است. شاید هم در یک گفتگوی ویدئویی اینها را مطرح کنم. هنوز مطمئن نیستم و پیشنهادی هم برای این موضوع دریافت نکرده ام که بررسی اش کنم. چون ویدئو ساختن اگر غیر از این باشد که بنشینم صحبت کنم (نه بابا )، واقعا برایم سخت است و وقت گیر، چون با ابزارهایش هم کار نکرده ام و البته نیازی هم نداشته ام. ولی فکر میکنم موضوع خوبی است که به آن بپردازم و به زودی شاید این کار را انجام بدهم. مطمئنم برای علاقمندان جالب خواهد بود.
در خصوص فضای کسب و کار و نوسانات دلار و ... نیاز به توضیح نیست. نمک روی زخم پاشیدن در این اوضاع اصلا کار درستی نیست. فقط باید صبور بود و از تصمیمات هیجانی خودداری کرد. تا میتوانید مشورت و مطالعه کنید و به یادگیری بپردازید. باور کنید بسیاری از مشکلات درون سازمانی بوده و ناشی از تصمیمات و رفتار ما مدیران میباشد و با راه کارهای ساده ای (که لزوما پیاده کردنش به خاطر تیپهای شخصیتی خود مدیران، به خاطر محدودیتهای سازماندهی و منابع و ... به این راحتی هم نیست ولی برای برخی واقعا پیاده کردنش ساده است. فقط تا به حال با آن آشنا نبوده اند و یا اصلا اینطوری به موضوع نگاه نکرده بودند - تفاوت رویکرد ) میتوان بر آنها فائق آمد.
تاریخ این کانال حداقل این را ثابت کرده است که عرضی نداشته ام که خلافش ثابت شود.
پس منتظر پستهای بعدی باشید
از همراهی و توجهتان سپاسگزارم.
t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz
گرچه هنوز تعهدی که داده ام و قولی که به خانواده داده ام مرا از فعالیت در شبکه های اجتماعی و خصوصا کانالم منع میکند ولی فقط خواستم از همه همراهانی که هنوز در کانال مانده اند و از عزیزانی که از طریق ایمیل یا پیام یا حتی تلفن جویای احوالم هستند خصوصا برخی از دانشجویان و همچنین مشتریان پر و پا قرص مطالب در این کانال یا هر کانال دیگرم سپاسگزاری کنم.
پیامهای شما در طول این ایام واقعا دلگرم کننده است. بخصوص وقتی میبینم برخی برگشته اند و مطلب قبلتر منتشر شده ای را خوانده یا گوش کرده و یا تماشا کرده اند و برایشان مفید بوده و فیدبک مثبت داده اند یا تشویقم کرده اند بسیار برایم دلنشین بوده است.
همواره از همان روزهای ابتدایی سالهای 72 به بعد که با مودم به BBS ها وصل میشدیم و عبارت طلایی یک بیت بده یک بایت بگیر سر لوحه ما بود (معادل یک حداقلی یاد بده و چند برابرش را استفاده کن)، همواره رویکرد من به اشتراک گذاری دانش و آموخته ها بود و وقتی نامه ای با پست (باورتان میشه با پست) در آن سالها به دستم میرسید و یا مجله های آن زمان مثل کامپیوتر (مشکی ترین مجله که فلاپی ضمیمه میکرد) و رایانه و شبکه چیزی ار فعالیتهای من منعکس میکردند و یا کامنتی از عزیزی میگرفتم تشویق میشدم که پیش بروم و ادامه بدهم. حتی تا این اواخر یکی دو سال پیش تا زمانی که سایت اسلایدشیر بالا بود همه اسلایدهای آموزشی ام به رایگان در دسترس قرار میگرفت. همه و همه حاصل و نتیجه لطف و محبت شما خوانندگان و استفاده کنندگان این مطالب نسبت به بنده بود.
ولی علاوه بر آن، همانطوری که قبلتر نیز به دفعات چه مستقیم و چه در لابلای عرائضم اشاره کرده ام که (به همین بهانه دعوت میکنم مطالب را از این لینک مرور کنید: https://t.me/alirezamojahedi/1) بدبختی رشته تخصصی مدیریت این است که یک طرفش به اقتصاد وصل است و یک طرفش به سیاست و چند طرف دیگرش هم به مسائلی که اتفاقا همگی به همان اندازه مهم و حساس هستند (عبارت PESTEL را سرچ کنید) و لذا خواهی نخواهی هر حرف و سخن و نقد و نظر تخصصی و اعتراضی به یک طرف یک جایی بر خواهد خورد و لذا مجبوری علاوه بر وفای به عهد، خود سانسوری را هم در این عوامل ضرب کنی که نتیجه اش میشود اینکه یا چیزی نمیگی یا هر بار و هر بار و هر بار مینویسی و پاک میکنی و آخرش هم از انتشارش منصرف میشوی.
و اینطور میشود که اینطوری میشود
از سویی هم وقتی که از اصول چیزی غافل و بی خبر باشی راحت تر میتوان با مشکلات کنار آمد ولی وقتی متوجه اشتباه و علتش هستی و راه حل هم داری نمیتوانی به سادگی از کنار موضوع بگذری و وقتی هم شنونده ای پیدا نمیکنی نتیجه اش میشود خود خوری.
از اینها بگذریم، خواستم تشکر و قدردانی کرده باشم از همه شما عزیزان و بزرگوارن و همینطور از عزیزانی که با امید و صبر هنوز این کانال را دنبال میکنند.
دوستی از من درخواست کرده بود خاطرات اینترنت ایران را مستند کنم و ویدئویی برایش ضبط کنم. شاید این کار را کردم. به نظرم پیشنهاد خوبی است. شاید هم در یک گفتگوی ویدئویی اینها را مطرح کنم. هنوز مطمئن نیستم و پیشنهادی هم برای این موضوع دریافت نکرده ام که بررسی اش کنم. چون ویدئو ساختن اگر غیر از این باشد که بنشینم صحبت کنم (نه بابا )، واقعا برایم سخت است و وقت گیر، چون با ابزارهایش هم کار نکرده ام و البته نیازی هم نداشته ام. ولی فکر میکنم موضوع خوبی است که به آن بپردازم و به زودی شاید این کار را انجام بدهم. مطمئنم برای علاقمندان جالب خواهد بود.
در خصوص فضای کسب و کار و نوسانات دلار و ... نیاز به توضیح نیست. نمک روی زخم پاشیدن در این اوضاع اصلا کار درستی نیست. فقط باید صبور بود و از تصمیمات هیجانی خودداری کرد. تا میتوانید مشورت و مطالعه کنید و به یادگیری بپردازید. باور کنید بسیاری از مشکلات درون سازمانی بوده و ناشی از تصمیمات و رفتار ما مدیران میباشد و با راه کارهای ساده ای (که لزوما پیاده کردنش به خاطر تیپهای شخصیتی خود مدیران، به خاطر محدودیتهای سازماندهی و منابع و ... به این راحتی هم نیست ولی برای برخی واقعا پیاده کردنش ساده است. فقط تا به حال با آن آشنا نبوده اند و یا اصلا اینطوری به موضوع نگاه نکرده بودند - تفاوت رویکرد ) میتوان بر آنها فائق آمد.
تاریخ این کانال حداقل این را ثابت کرده است که عرضی نداشته ام که خلافش ثابت شود.
پس منتظر پستهای بعدی باشید
از همراهی و توجهتان سپاسگزارم.
t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz
۱۴۰۱/۰۸/۰۶
eBiz's Post
درود بر شما عزیزانن،
از همه عزیزان و بزرگوارانی که در این مدت با دلواپسی جویای احوال بودند بینهایت سپاسگزارم.
خدا را شکر جای نگرانی نیست.
در آستانه تحولاتی قرار داریم و از آنجایی که فضای کسب و کارهای اینترنتی بسیار تنگ شده است و مشکلات زیربنایی بسیاری وجود دارد اگر چنانچه نیاز به همفکری داشتید که کمک کند با کمترین آسیب این روزها را پشت سر بگذارید میتوانید پیام بدهید.
گرچه مطمئن نیستم پیشنهادهایم واقعا بتواند موثر واقع شود.
امروزه همه در معرض آسیب هستند.
پیشتر راهکارهایی در خصوص مدیریت هزینهها و مدیریت موضوع تعدیل نیرو و جلوگیری از آن منتشر کرده بودم که در دسترستان قرار دارد.
از همراهی و توجهتان سپاسگزارم.
t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz
از همه عزیزان و بزرگوارانی که در این مدت با دلواپسی جویای احوال بودند بینهایت سپاسگزارم.
خدا را شکر جای نگرانی نیست.
در آستانه تحولاتی قرار داریم و از آنجایی که فضای کسب و کارهای اینترنتی بسیار تنگ شده است و مشکلات زیربنایی بسیاری وجود دارد اگر چنانچه نیاز به همفکری داشتید که کمک کند با کمترین آسیب این روزها را پشت سر بگذارید میتوانید پیام بدهید.
گرچه مطمئن نیستم پیشنهادهایم واقعا بتواند موثر واقع شود.
امروزه همه در معرض آسیب هستند.
پیشتر راهکارهایی در خصوص مدیریت هزینهها و مدیریت موضوع تعدیل نیرو و جلوگیری از آن منتشر کرده بودم که در دسترستان قرار دارد.
از همراهی و توجهتان سپاسگزارم.
t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz
اشتراک در:
پستها (Atom)