۱۴۰۱/۰۶/۱۳

eBiz's Post

گروگان گیری دامنه - چاه نکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی

برخی از کسانی که در حوزه طراحی وب سایت فعالیت میکنند در مرحله اول که مشتری نیاز به نام دامنه برای وب سایت دارد نام دامنه را با اکانت خودشان و به نام خودشان ثبت میکنند که به نوعی مشتری همیشه به آنها وابسته بماند. با این کاردر اصل نه تنها دامنه (دامنه حتی از محتویات وب سایتتان هم مهمتر است و در اصل بهتره بنویسم کل وب سایت در فضای اینترنت) دیگر در مالکیت مشتری نیست بلکه در مواقعی حتی از مشتری باجهای چند میلیونی هم برای برگرداندن کنترل پنل دامنه اخاذی کرده اند.
برای اینکه دچار این آسیب نشوید حتما نام دامنه را خودتان ثبت کنید و به هیچ وجه نام کاربری و پسورد آنرا در اختیار کسی قرار ندهید. بهدرد هیچ کسی هم نمیخوره. ولی اگر هم گاها در تنظیم DNS (که فقط دو تا کپی کردن هستش) مشکل دارید و ... میتوانید یک اکانت فرعی در آنجا با دسترسی محدودتری فراهم کنید که ایشان بتوانند با نام کاربری خودش تیکت بزند و سوالات پشتیبانی را بپرسد.
همین و بس
در مورد پنل کنترل میزبانی وب و پنل کنترل سیستم مدیریت محتوا مثلا وردپرس هم همین طور. یک اکانت فرعی بسازید و سطح دسترسی اش را بالا ببرید و وقتی کار سایتتان را تمام کرد دسترسی را محدود کنید که باز مجدد لازم شد افزایش دسترسی میدهید. ولی اینجا حساسیت به مراتب کمتر است. هر دزدی هم صورت بگیرد شما کلا میتوانید همه محتوا را به جای جدیدی ببرید. چون اصل کاری دامنه است که اختیارش دست خودتان است
هر کسی هم که گفت برای به روز رسانی ها و ... باید دسترسی حداکثری داشته باشم باز با همان اکانت فرعی کارش راه میفتد. نگران نباشید.

و اما آن روی سکه. میدانید که اینماد به مالک دامنه داده میشود و در زمان اخذ اینماد یک پرونده مالیاتی به نام مالک دامنه ایجاد میشود و همه تراکنشها و تخلفات محتوایی و ... همه و همه با مسئولیت مالک دامنه است و پلیس فتا هم او را میشناسد. حتی اگر صاحب کسب و کار در پرونده خودش اعلام کرده باشد فلان دامنه و تراکنشهایش مربوط به من است و در اظهارنامه ا و صورتحسابهایش هم تراکنشها را درج کرده باشد.
لذا الان مالیات بسیار زیادی دارد به پای حساب این افراد زرنگ محسوب میشود و خودشان هم خبر ندارند. در یک سفر خارجی ممکن است با ممنوع الخروج بودن مواجه شوند.

به هر حال حتی اگر طراح وب سایت شریفی هستید که از این موضوع خبر نداشتید و صرفا برای پشتیبانی بهتر دست به این کار میزدید از همین امروز دست بکار شوید و کنترل پنل ها و مالکیت دامنه را به صاحب اصلی اش منتقل کنید و از امروز هم روال ثبت دامنه و مالکیت را اصلاح کنید که فردا روز گرفتار نشوید.

خلاصه از من گفتن بود

#کسب_و_کار #آموزش

t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: