۱۴۰۱/۰۱/۱۵

eBiz's Post

امسال تلاش می‌کنیم هم از بلاگرها، اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.

ایلنا / مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از آغاز فرایند مالیات‌ستانی از اینفلوئنسر و بلاگرهای فضای مجازی از سال جاری خبر دارد و گفت : فعالیت افراد دارای فالورهای بالا در فضای مجازی را از چند جنبه و در چند بحث از لحاظ اقدامات و رویدادهای اقتصادی و تجاری در مقاطع زمانی مختلف را پیگیری می‌کنیم و سامانه مالیاتی فضای مجازی راه اندازی می‌شود.

جهانگیر رحیمی ادامه داد: داده‌ها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت می‌شود و به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسانند را براساس الگوریتم‌هایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر می‌کنند و نیز کسب و کارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارائه می‌دهند، ‌ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی با تاکید بر اینکه تمام داده‌ها و اطلاعات را از مراجع ناظر دریافت کرده‌ایم، گفت: نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخ‌های مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایه‌های مالیاتی می‌رسد.         

رحیمی با اشاره به تعیین تکلیف صفحات فضای مجازی که محلی برای ارائه خدمات یا فروش کالایی هستند، اظهار کرد: کسب و کار عده‌ای از فعالان اقتصادی در فضای مجازی  ایجاد شده است یعنی ادمین یا مالک این صفحات اینفلوئنسر نیستند. ممکن است افراد مغازه‌ای برای کالاهای خود داشته باشند و در فضای مجازی هر نسبت به فروش آن کالا فعال باشند. این دسته هم مشمول پیگیری در سامانه مالیاتی فضای مجازی می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: امسال تلاش می‌کنیم هم از بلاگرها، اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم. ‌  

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی ادامه داد: باید توجه داشت که شناسایی افراد در فضای مجازی که دارای فالوور بالایی هستند، کافی نیست چراکه برخی از افراد به دلیل وجه اجتماعی و یا مشاغل و حرفه خود  که فالوور بالای ۵۰۰ هزار دارند اما براساس اطلاعاتی که دریافت کردیم این افراد فعالیت اقتصادی و تجاری ندارند یعنی تبلیغاتی را ارائه نداده‌اند.  

وی با تاکید بر اینکه با بلاگرهایی مواجه هستیم که در ماه درآمدهای بسیار بالا و قابل توجه داشتند، گفت: برخی از این افراد بدون اینکه تخصصی داشته باشند تنها با انتشار عکس و فیلم خانوادگی یا سرگرم‌کننده صاحب درآمدهای بالایی با ارائه تبلیغات در صفحه خود شده‌اند.

تازه های مالیاتی | @taxpress
By: Alireza Mojahedi via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: