۱۳۹۸/۰۱/۱۸

استفاده از نقشه توپوگرافی برای کمک به #سیل زدگان و شناسایی نقاط امن

در خصوص فاجعه سیل اخیر که بسیاری که از هموطنانمان را دامن گیر کرده است،در جایی خبری را خواندم (راست یا دروغش را نمیدانم) که در یکی از استانهای سیل زده محلی که برای احداث چادر و اسکان هموطنان آسیب دیده در نظر گرفته شده بود، مورد هجوم سیل قرار گرفته و مجددا آن دسته از هموطنانمان دچار آسیب شده اند.
شناسایی پستی و بلندی های منطقه و مسیرهای احتمالی جریان آبهای روان میتونه کمک بزرگی در این شرایط باشه که با کمک نقشه های توپوگرافی این کار به راحتی میسره.

گرچه این پست خیلی ارتباطی به موضوع کانال تلگرامی ام ندارد ولی فکر کردم انتشارش خالی از لطف نیست ضمن آنکه فعلا کانال تلگرامم جای وبلاگم را گرفته است.

چون فرصت آزاد زیادی ندارم، کل دیشب را روی این موضوع وقت گذاشتم و متاسفانه الان فرصت انتشارش را پیدا کردم.
به این فکر میکردم که چرا از نقشه های توپوگرافی استفاده نمیکنند؟
یک دلیلش میتواند این باشد که نقشه ها در دسترس همه نیست. البته کمیته بحرانی که برای اسکان موقت مکان نمایی میکند قطعا باید به آن دسترسی داشته باشد.
حالا گیریم نداشته است. چکار میتوان کرد؟

روی این موضوع جستجوهای متعددی کردم که چه راه حلی میتوانم پیدا کنم.
اول رفتم سراغ خود گوگل مپ (که روی تقریبا تمامی گوشی های سیستم عامل اندروید نصب شده) و بعد از آن هم گوگل ارث (از اینجا دانلود کنید http://bit.ly/2OW9ATw)
در گوگل مپ نقشه های دم دستی و کار راه اندازی وجود دارد که در پست بعدی برایتان میگذارم و میبینید.
3 نوع نقشه را به راحتی در اختیار دارید. تصویر اول را غالبا دیده اید.



برخی نیز با زدن روی گزینه تصویر ماهواره ای با تصویر شماره 2 هم آشنا هستید.



(تمام تصویرها مربوط به یک مکان میباشند)
ولی شاید کمتر با تصویر شماره 3 مواجه شده باشید.



این تصویر سه بعدی شده پستی بلندی های یک منطقه است. (برای فراخواندنش به منو اصلی رفته و مطابق تصویر شماره 4 گزینه مربوط را انتخاب کنید)



این نقشه ها به راحتی کار راه انداز هستند. گرچه دقتشان خیلی بالا نیست و اختلاف ارتفاع جزئی را نمیتوانید متوجه شوید.
ولی اگر بخواهیم جزئیات بیشتری را بررسی کنیم حتما به نقشه های توپوگرافی نیاز داریم.
در تصویر بعدی یک نقشه توپوگرافی شده منطبق بر روی تصویر سه بعدی منطقه را میبینید. آن خطوط قرمز رنگ نقشه توپوگرافی هستند و فاصله کم آنها نشانه شیب زیاد و فاصله زیادتر آنها نشانه مسطح بودن منطقه است. هر یک از خطوط هم نمایش دهنده ارتفاع خاصی است و در زمان ترسی هم مشخص شده که اختلاف خطوط نشان دهنده چه میزان اختلاف سطح باشد (مثلا به ازای هر 50 متر اختلاف سطح خط بالایی یا پایینی ترسیم شود)
به تصویر بعدی توجه کنید:



برای ترسیم نقشه توپوگرافی یک منطقه و انطابقش با نقشه تصویر سه بعدی همان منطقه هم گشتم. چیزی برای منطه کشور خودمان ندیدم یا در دسترس من نبود یا من خوب نگشتم.
ولی به یک فایل ویدئویی آموزشی بسیار ارزشمندی رسیدم که توسط جناب آقای مهندی امیر حمیدی کارشناس ارشد زمین شناسی گرایش مهندسی در سایت یادی نت منتشر شده بود و به خوبی آموزش میداد که چگونه نقشه توپوگرافی یک منطقه را ایجاد کرده و بر روی گوگل ارث منطبق کنیم.

برای این کار به نرم افزارهای Google Earth و Global Mapper و Civil 3D و اتوکد نیاز است.
دعوتتان میکنم این ویدئو ارزشمند ایشان را حتما ببینید:
و بعد از دیدن آن قسمت قبلی اش را ببینید:
و بعد هم کلا شروع کنید از اولین قسمت ویدئوهایش را دنبال کنید.

در ادامه در اینجا http://bit.ly/2I4UevA به یک ویدئو آموزشی جالب دیگری رسیدم که شبیه ساز آب گرفتگی مناطق بر اساس داده های یک نقشه توپوگرافی بود که تصویری از آن را برایتان درج میکنم.



چون سر رشته ای در این حوزه ندارم و فقط در زمان دبیرستان یک درس زمین شناسی گذرانده ام فکر نمیکنم بتوانم اظهار نظر بیشتری در این خصوص بکنم ولی شاید علاقمندان این حوزه، (همکاری مهندسان زمین شناسی و خاک شناسی و آب خیزداری و ... با مهندسان نرم افزار) با تطابق این نقشه ها و شبیه سازهایی چون ویدئو آخر، بتوانند پیش بینی قبل از بحران در خصوص میزان و وسعت آبگرفتگی، تهیه راههای گذر آب، خروج آب از منطقه و جلوگیری از ورود آب و همچنین تعیین مسیر انحراف و خلاصه نجات ساکنان شهرها و روستاها و مزارع و باغات و ... به موقع به کمک مردم و همینطور نیروهای امدادی برسند



#معرفی_سایت

By: via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: