۱۳۸۵/۱۱/۱۱

ديگر به گواهينامه هاي ايزو و ... نياز نداريم

فعلا كه گرماگرم امتحانات است و مثل هميشه داستان تاخير وصولي ها و تسويه شدن صورتحسابها.

متاسفانه امروز خبر رسيد كه همسر يكي از همكارانمان در زير عمل جراحي دار فاني را وداع گفتند. در همينجا مجددا به ايشان و خانواده محترمشان اين مصيبت را تسليت عرض ميكنم
واقعا كه فاصله بين مرگ و زندگي چقدر كم است و ما چقدر غافليم.
بودن يا نبودن در يك لحظه تغيير ميكند.
از دست دادن پدر و مادر ارثيه اي است كه به همه فرزندان ميرسد ولي عكس آنرا خدا نصيب نكند.
از خداوند متعال براي آن مرحومه طلب مغفرت و آمرزش و شادي روح دارم. فكر ميكنم از درد و رنجهاي دنيا راحت شدند بخصوص كه اين اواخر حتي نميتوانستند آبي را بنوشند.
براي فرزندان ايشان سخت است. خداوند همه شان را صبر دهد

امروز نامه اي از شركت آلماني صادر كننده گواهينامه ايزو 9000 دريافت كرديم كه به ما تبريك ميگفتند.
موضوع از اين قرار است كه فكر ميكنم شركت ما امروز در جايي قرار گرفته است و از نظر رشد ساختاري به حدي رسيده است كه ديگر احتياجي به تاييد سازمانهاي ديگر نداريم.
از امروز اگر در اين شركت ايزو 9000 جاري است نه به خاطر حفظ گواهينامه آن است. ما ديگر به گواهينامه ايزو 9000 يا ساير گواهينامه ها احتياج نداريم.

از نظر من مهمترين گواهينامه اين شركت نام تجاري آن است.
شايد زماني نياز داشتيم كه به اعتبار گواهينامه ايزو خودمان را به مشتريان بقبولانيم ولي امروزه ما فقط به ابزارهايي احتياج داريم كه عملكردمان را بهتر كند تا مقبوليتمان نزد مشتريانمان بالاتر رود. و براي اين كار خود سيستمها و ابزارها برايمان لازم است نه گواهينامه هايشان.

اين حركت ما شايد يك اشتباه بزرگ باشد و شايد هم يك تحول بزرگ در تاريخ شركتمان.

از امروز ما همچنان از ابزارهاي مختلف مثل ايزو 9000 يا مدلهاي تعالي سازماني و هر آنچه بتواند ما را با يك تفكر و ديد سيستمي در جهت شكل دهي به سازماني براي فعاليت در پارادايم بعدي به پيش برد استفاده خواهيم كرد ولي فقط به نيازهاي مشتريانمان توجه خواهيم كرد. نه به نيازهاي امروز بلكه نيازهاي فردايشان كه شايد امروز از وجود آن آگاهي ندارند
حتي معتبرترين گواهينامه ها بدون عملكرد در راستاي نيازهاي مشتري جايگاه نام تجاريمان را نزد مشتريانمان بالاتر نخواهد برد.

شركت آلماني گرچه در ابتدا طي تماسهاي تلفني و ايميل و فاكس از ما ميخواستند كه روند قبلي را ادامه دهيم و اجازه دهيم همه ساله مميزيمان كنند ولي وقتي توضيحاتمان را شنيدند به ما تبريك گفتند و جالب اينجاست كه گفتند در اينجا شركتي مثل زيمنس هيچ گواهينامه مديريت كيفيت و .. مثل ايزو ندارد چرا كه اصولا نيازي به آن ندارند مگر در خصوص استانداردهاي اجباري بين المللي در خصوص امنيت جان انسانها و هر آنچه كه قانون آنرا اجباري كرده است.

به هر حال

۳ نظر:

ناشناس گفت...

چه اعتماد به نفسي!!
تبريك ميگم. اميدوارم هميشه رو به جلو باشيد
يك خصوصيت برجسته در شما همين نگاه متفاوت شما ميباشد
برايتان آرزوي موفقيت دارم.

Author: Taha Zamirpour, MEng., MBB, MBA گفت...

سلام جناب مجاهدی
کاملا باهاتون موافقم.
بسیار دوست دارم که موقعیتی پیش بیاید تا هم با شما بیشتر آشنا شوم و با یکدیگر به گفتگو و بحث بپردازیم تا از حضور شما استفاده کنم.
به امید دیدار
با احترام
ضمیرپور

Alireza Mojahedi گفت...

جناب ضمير پور
خوشحال ميشوم در خدمتتان باشم
براي تنظيم زمان ملاقات با من تماس بگيريد