۱۳۸۴/۱۱/۲۵

چگونه ميتوان قيمتها را افزايش نداد؟

برگرفته از كتاب روشهاي قيمت گذاري :

چندين راه كار براي نشان دادن عكس‌العمل نسبت به افزايش هزينه يا تقاضا بدون اينكه شركت مجبور باشد قيمت‌هاي خود را افزايش دهد وجود دارد كه برخي از آنها به شرح زير مي‌باشند:
1- منقبض كردن كالا به جاي افزايش قيمت: براي مثال شركت هرشي فودز قيمت شكلات‌هاي خود را ثابت نگه داشت اما آنها را در اندازه‌هاي كوچكتري توليد و به بازار عرضه كرد. شركت نستله اندازه شكلات‌ها را حفظ كرد اما قيمت آنرا افزايش داد.
2- استفاده از مواد اوليه يا اجزاي تركيبي ارزان‌تر: به عنوان مثال بسياري از شركت‌هاي شكلات سازي براي مقابله با افزايش قيمت كاكائو از مواد اوليه مصنوعي استفاده مي‌كنند.
3- كاهش يا حذف ويژگي‌هاي كالا براي كاهش هزينه: شركت سيرز طراحي مجدد برخي از لوازم خانگي توليدي خود را پيش گرفت تا بتواند با لوازم خانگي كه فروشگاه‌هاي تخفيف‌دار مي‌فروشند رقابت كند.
4- كاهش يا حذف كامل خدمات همراه كالا: همچون خدمات نصب، تحويل رايگان يا ضمانت نامه‌هاي طولاني مدت
5- استفاده از بسته‌بندي ارزان‌تر: در توليد اقلام بسته‌بندي مي‌توان از مواد اوليه ارزانتر استفاده نمود و يا از بسته‌بندي‌هاي بزرگتر براي كاهش هزينه‌ها استفاده نمود.

در اين خصوص چند نبايد و دو بايد وجود دارد كه لطفا به آنها توجه كنيد:
- نبايد فراموش كرد كه هر افزايش قيمت يك توجيه منطقي مي‌خواهد
- نبايد از پيش به مشتريان خود بگوييد چه اتفاقي دارد مي‌افتد و همه چيز تغيير مي‌كند. (مشتريان انتظار دارند درباره افزايش قيمت از پيش با خبر باشند تا اقدامات پيش‌گيرانه لازم رابراي تعديل فشار هزينه‌ها به كار بندند)
- نبايد با عدم ارائه توضيحات منطقي مشتريان را ناچار سازيد
- بايد حتي الامكان نخست از تحركات قيمتي نامشهود استفاده كنيد
- بايد از شروط پلكاني در قراردادها پيشنهادي استفاده كنيد (‌اين عمل بر اساس يك فرمول از پيش تعيين شده به شما امكان مي‌دهد قيمت‌هاي خود را به طور خودكار افزايش دهيد. براي عمل منصفانه مي‌توانيد از افزايش تورم يا قيمت‌هاي فروشندگان مواد اوليه پيروي نماييد)


براي تهيه اين كتاب ميتوانيد علاوه بر سايت اختصاصي آن به آدرس pricing.mojahedi.ir
از طريق انتشارات رادان تحرير به شماره تلفن 88897752 نيز اقدام فرماييد

۴ نظر:

ناشناس گفت...

اختيار داريد. شما هميشه به ما لطف داشته ايد. ما هم از يادداشت هاي خواندني شما استفاده مي بريم.

ناشناس گفت...

salam
man up kardeam, vali hanoz dar ghaire faalha hastam. chera?
eradatmand

ناشناس گفت...

سلام
مطلبتون رو که می خوندم می دونيد ياد چی افتادم ياد پفکهايی افتادم که پلاستيکشون هر روز بزرگتر می شه و تعداد پفکهای داخلش کم و کمتر . به نظر من ثابت نگه داشتن قيمت از طريق
کاهش حجم مطلوب محصول بايد خيلی با احتياط صورت گيرد چون باعث سلب اعتماد از مشتری می شود خود من به عنوان کسی که يک زمانی مشتری پفک بودم هر بار که آب رفتن تعداد پفکها رو می ديدم ناخوداگاه حس بدی راجع به شرکت سازندش پيدا می کردم و احساس می کردم اون شرکت به مشتری هاش داره کلک مي زنه و سعی می کردم ديگه ازون نخرم.

ناشناس گفت...

من يكي از خواننده هاي مقالات شما هستم.
همه بسيار عاليند.
نظر كلي من اينه كه دولت بايد در كارخانه ها و توليديها حضور يك كارشناس اقتصادي را الزامي كند. كه در كنار امور مالي در تصميم گيريهاي مالي اظهار نظر كند.