۱۳۸۴/۰۱/۳۰

ادامه ماجراهاي محصول جديدمون

قبل از هر چيز از اينكه فعلا نميگم محصولمون چيه عذر ميخوام. به هر حال اين ماجرا به قول دوستم جناب زاهد ممكنه كه براي بعضي ها جالب باشه براي همين هم مينويسم و بيشتر دلم ميخواد اين تجربه منقل بشه
يكي از كارهايي كه الان دارين ميبينين انجام ميديم اينه كه هنوز كسي ندونه كه داريم چي كار ميكنيم. از دلايل اصلي اين كار عدم تحريك رقبا است. وقتي رقيب آگاه شما (با اونايي كه جيزي حاليشون نيست كاري نداريم فعلا)‌ بدونه كه شركتي ميخواد بياد سهم بازاري رو از آن خودش بكنه فعاليتهاي تبليغاتي به منظور دي ماركتينگ كردن محصول رو شروع ميكنه و محصول قبل از اينكه به ويترينها برسه عمرش تموم ميشه.
اين موضوع بسيار مهم هستش.
خيلي سريع داريم كار ميكنيم ولي اونقدر كار زياده كه سرعت پيشرفت به نظر كم مياد. دلم نميخواست همون اول همه كارهاي اين محصول رو خودمون انجام بديم و ميخواستم از امكانات ساير تامين كنندگان استفاده كنيم ولي ميبينم در دراز مدت بايد خودم همه كارهاش رو انجام بدم. براي همين از حالا دارم روي طراحي خط توليد اتوماتيك با كمترين نفرات و بالاترين سرعت كار ميكنم و براي همين با چند نفر متخصص فني سازنده ماشين آلات هم صحبت كردم تا قطعات مختلف ماشيني كه من ميخوام رو بسازند و روي هم سوار كنيم. البته اين ماشين رو فكر نميكنم امسال سفارش ساختش رو بدم. بايد از فروشمون مطمئن بشم.
براي همين با چند تامين كننده كه هر كدوم مراحل مختلفي از كار را انجام خواهند داد مذاكره كردم و نمونه ها رو بررسي كردم و دارم تصميم نهايي رو ميگيرم كه با كي كار كنم.
در اينترنت هم دنبال شركتهاي خارجي گشتم تا از محصولات اونها ايده هايي رو بگيرم.

يكي از همكاران رو هم مامور كردم كه بره با جندين مصرف كننده عمده اين محصول مذاكره كنه و از نزديك نحوه استفاده اونها از اين محصول رو بررسي كنه تا دقيقا با نيازهاي واقعي و سليقه هاي مصرف كننده آشنا بشيم.

خودم هم رفتم تو بازار و مغازه ها گشتم تا ببينم فروشندگان خرد و عموده اين محصول چگونه رفتار ميكنند و شناخت تقريبي از حاشيه سود مورد انتظار اونها بدست بيارم. مسلما اگر بتونم حاشيه سود خوبي براي اونها در نظر بگيرم برنده ميدان خواهم بود.

همينطور كلي نمونه مختلف شركتهاي ايراني و خارجي رو تهيه كردم و روشون بررسي كردم تا نقاط قوت و ضعف اونها رو نسبت به هم ديگه و محصول خودم بررسي كنم
انصافا از نظر كيفيتي اصلا به پاي ما نخواهند رسيد. قيمتمون هم اونطور كه برآورد كرديم خيلي مناسب خواهد بود.

اين هفته هم بايد بسته بندي ما نهايي بشه و نمونه هاي اوليه رو هم بسازم و كار چاپ و توليد كارتنها و بسته بندي ها رو از هفته بعد شروع كنيم. كلي نمونه كارتن و طرحهاي مختلف طراحي كردم و از كتبي كه داشتم استفاده كردم تا بالاخره به چيزي رسيدم كه شبيهش در اين محصول وجود نداره و علاوه بر استحكام قابليت حمل تعداد بيشتر در يك پارتي و استفاده بهتر توسط مشتري رو هم در كنار خودش داره.

همه اين كارها در عرض همين هفته اخير و هفته جاري انجام شده.
يك نكته ديگه اي كه من رو به سوي تامين كننده ها سوق ميده اينه كه سرعت تحويل سفارش در اين محصول بسيار بسيار مهم هستش. اين حسايت اصلا در مورد محصولات مشابه ديگه وجود نداره. برام جالب بود. اصلا فكرش رو نميكردم. حساسيت به حدي زياده كه اگر نتونيم ظرف 5 روز كل سفارش رو يكجا به مشتري برسونيم و حتي يك روز دير كنيم كل اقلام رو دستمون ميمونه.
اين بود از خلاصه كارهايي كه كردم.

در حال حاظر روي مراحل اجرايي و عملي محصول كار ميكنيم. منتظر بقيه ماجرا باشيد

هیچ نظری موجود نیست: