۱۴۰۲/۱۱/۰۶

eBiz's Post

چند نکته درباره پرسش‌گری در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی

اگه سوالی داری و از کسی سوالت رو می‌پرسی، به نظرم رعایت یک سری اصول اولیه می‌تونه احتمال اینکه به جواب برسی رو بیشتر کنه.

اول، طبیعتاً سلام کن. خودت رو در حد دو جمله معرفی کن (اگه از قبل طرف مقابل نمی‌شناسدتون)، بعد موضوع رو توضیح بده و سوالت رو بپرس. دیگه «اجازه دارم یه سوال بپرسم» و «می‌تونم چند دقیقه وقتتون رو بگیرم» نداره. ازدواج که نمی‌خواهید بکنید. سوالت رو بپرس. طرف مقابل هم یا جواب می‌ده یا نمی‌ده. یا بلد هست یا نیست. یا جواب درست می‌ده یا غلط!

ضمناً، ترجیحاً «یک خط یه خط پیام» هم نده. یعنی هی هر جمله که می‌نویسی یه Enter و Send نزن. اگه واقعاً سوالت مهمه، وقت بگذار، توی Notepad یا Word اول تایپ کن. یک بار بخونش که غلط املایی نداشته باشه.

اگه قراره سوالت رو از آدم‌های مغزمشکل‌داری مثل من که به نیم‌فاصله هم حساس هستن بپرسی، حتماً نیم‌فاصله رو هم رعایت کن و از می‌باشد و نمی‌باشد هم استفاده نکن!

یه متن تمیز، مرتب، بدون حاشیه رفتن، با داده‌های لازم برای نظر دادن، آماده کن و بفرست. بین پاراگراف‌ها هم یک خط فاصله خالی اگه بزنی که قابلیت خوندنش بالاتر می‌ره.

ضمناً، آسمون ریسمون هم نباف. سوال کلی هم نپرس!

مثلاً دیروز یکی پیام داده: سلام. آقا طالبی، من دیروز توی اینستا با شما آشنا شدم. خیلی خوشحالم که با شما ارتباط دارم. می‌خوام بدونم به نظرتون من برم دانشگاه یا برم شرکت ... مشغول به کار بشم؟

حالا جواب من باید چی باشه؟ من اصلا شما رو می‌شناسم؟ توانمندی و استعدادها و علایق شما رو می‌دونم؟ شرایط شما رو می‌دونم؟ بعد، کدوم دانشگاه؟ آزاد تورقوزآباد یا مثلاً چه می‌دونم، صنعتی اصفهان؟ اون وقت شما اگه تبریزی باشی، اصفهان برات خوبه؟ و ... اصلاً من مشاور شغلی یا تحصیلی هستم مگه؟

یا مثلاً اون روز یکی پیام داده: به نظرتون استارتاپ خوبه؟

حالا بدون سلام و علیک و اینکه نه آی دی داره، نه عکس پروفایل داره، نه بایو داره، نه من می‌دونم تو کی هستی، این‌ها اصلا هیچ. اصلاً مهم نیست. ولی الان واقعاً من چه جوابی باید به این بدم؟ استارتاپ خوبه؟ بده؟ برای کی؟ کجا؟ اصلا تعریف استارت‌آپ می‌دونی چی هست؟

می‌خوام بگم اگه دقیق و To The Point و از آدم درست و مرتبط یا Right Person نپرسید، یا نمی‌تونه جواب بده، یا اگه جواب بده هم پاسخش هیچ ارزشی نداره.

حالا من چند سال پیش یه فایل صوتی منتشر کردم با این مشخصات:
آداب پرسشگری، اگر در ابزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی سوالِ کاری و حرفه‌ای از کسی می خواهیم بپرسیم چه مواردی را رعایت کنیم؟ بعلاوه اهمیت پیژامه و زیرپیراهن در کسب و کار شما!

اینجا بشنوید:
https://t.me/kar_kasb/3830

برای دوستات هم بفرست، بشنون. این متن رو هم برای هر کی که سوال اشتباه می‌پرسه یا سوال درست رو از آدم اشتباه می‌پرسه بفرست!

کار و کسب دیجیتال، عادل طالبی

@kar_kasb
By: Alireza Mojahedi via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: