صبح جمعه پروژه مطالعاتی ایکامرس یک شرکت هواپیمایی منطقه را تحویل دادیم. یک تیم ۸ نفره بین المللی که مسئولیتش با من بود.
شاید از خودتان بپرسید که ایرلاین را چه به ایکامرس؟
اگر مطالب این کانال را از ابتدا با من پیش آمده باشید برای شما نیز روشن شده است که ایکامرس فقط فروشگاه اینترنتی نیست بلکه همه ابعاد کامرس است ولی از ابزارهای وابسته به اینترنت استفاده میکند.
در مورد این گزارش با توجه به عدم انتشار رسمی آن موظفم حفظ اسرار کنم ولی برای اینکه کمی ذهنتان با این موضوع آشنا شود باید عرض کنم که این پروژه عملا از بهمن پارسال مطرح شد و از اسفند وارد فاز اجرا شد و فقط فاز مطالعاتی آن ۳ ماه طول کشید.
هدف این پروژه این بود که چالش های پیش رو را بررسی کنیم.
لذا پروژه با این موضوع شروع شد که اگر سوال مهم سال ۲۰۰۵ این بوده که:
چگونه کاربران را میتوانیم به مشتریان آنلاین تبدیل کنیم؟ و با این پاسخ آنرا جواب میدادیم (به انگلیسی مینویسم چون برخی اصطلاحات معادل فارسی دقیقی ندارند که مفهوم را برسانند):
۱- With closer fees…
۲- … and everything for the trip…
۳- …with the advantages of the online channel…
۴- and the guarantee of an important company
اکنون در سال ۲۰۱۸ با این پرسش مواجه هستیم که:
چگونه میتوانیم از تمامی توانمندی های ایکامرس استفاده کنیم؟ و پاسخمان این است که:
۱- With affinity shopping…
۲- …and everything for the trip via applications…
۳- …exploiting social networks…
۴- and focusing on the individual
(در ردیف دوم فقط به کلمه اپلیکیشن نچسبید. قبلش نوشته شده everything! فقط گفتم عرض کرده باشم که از روی عبارتها سر سری رد نشوید)
متدولوژی این بررسی عبارت بود از آنالیز بیش از ۶۰ خط هوایی مطرح جهان، ۱۰ هزار صفحه اپلیکیشن وب و موبایل بازدید شده در طول بیش از ۳ ماه تحقیق و مطالعه
نتیجه شد یک گزارش شامل سه فصل عمده:
– Introduction
– A view in to future
– Expert insights
که عناوین فصل دو که مهمترین هم بود و بیشترین بخش گزارش را به خودش اختصاص داده است در اسلاید فوق ملاحظه میکنید.
تجربه و اندوخته بسیار خوبی برایم بود. شخصا بسیار هم آموختم. ولی افسوس خوردم که حیف که حتی یک ایرلاین داخلی در این فضا نیست و نمیتوانیم حتی یکی از دستاوردها را در آنجا پیاده کنیم.
اکثر خطوط داخلی حتی یک صفحه مدیریت فرصتهای شغلی ندارند. یک سری به قطر ایرویز یا امارت ایرلاین یا الاتحاد یا عمان ایر بزنید ببینید چقدر روی این موضوع کار شده است.
حتی در زمینه تنوع فرصتهای شغلی نیز بروید خودتان ببینید. در حالیکه در برخی از آنها حتی Vice President e-Commerce جزو تخصصهای ضروری مورد نیازشان تعریف شده است (حتی عنوان میکنند از خود خلبان که اگر نباشد هواپیما نمیپرد برایمان مهمتر است) ، چه برسد به Director یا Head یا حداقل Manager، در یکی دو شرکت داخلی حداکثر به جذب میهماندار و خلبان اعلام نیاز شده است.
من فکر میکنم جدای از تحریمهایی که سرپا ماندن مشغوله اصلی ایرلاینهای داخلی ما شده است، باند بازی های خاصی هم برای تصدی مدیریت ایرلاینها حاکم است و فعلا به تخصص و … نیازی هم احساس نمیشود. همین که خلبانی باشد که بپرد و میهمانداری که حضور داشته باشد (آن هم شاید چون دیده اند همه ایرلانها میهماندار دارد هنوز نیازش احساس میشود) کافی است.
به هر حال امیدوارم مجدد ایرلانهای کشور عزیزمان در میان برترین ایرلاینهای جهان بدرخشند.
by علیرضا مجاهدی via Dr. Alireza Mojahedi
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر