۱۳۹۷/۰۲/۲۷

فروشگاه اینترنتی خودم را با کدام پلتفرم راه بندازم؟


ووکامرس، پرستا، اپن کارت، مجنتو … فروشگاه اینترنتی خودم را با کدام پلتفرم راه بندازم؟
خیلی وقت بود که وعده داده بودم به این موضوع بپردازم.
همه این ابزارها یا پلتفرمهای ایکامرس اعم از ووکامرس، پرستا شاپ، مجنتو و اپن کارت رایگان هستند. البته مجنتو نسخه اینتر پرایز هم دارد که رایگان نیست.
همه اینها افزونه ها و قابلهای حرفه ای دارند که باید برای تهیه آنها پول بپردازید.
ولی رایگان بودن این ابزارها به این معنا است که میتوانید به رایگان فروشگاه اینترنتی خودتان را با حداقل ویژگی ها و قابلیتهای یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید
عمده ترین نکته ای که باید در زمان انتخاب از میان این پلتفرمها مد نظر داشته باشید سهولت توسعه و پشتیبانی آنها است.
به عبارتی اگر تعداد برنامه نویسان بیشتری برای آن وجود داشته باشند شما خواهید توانست با هزینه کمتری و در زمان کمتری قابلیت خاص مورد نظر خودتان را در فروشگاه اینترنتی خودتان فراهم کنید.
اگر پشتیبانی خوبی نباشد شما نمیتوانید در موقع بروز مشکل به راحتی و با سرعت آنرا مرتفع کنید.
اگر قرار است فروشگاه شما در حجم کم و عادی پردازش داشته باشد همین ها کار شما را راه می اندازند ولی اگر بخواهید قابلیتهای خاصی را پیاده سازی کنید آن وقت است که لازم دارید یک برنامه نویس این پلتفرم را برای شما توسعه دهد و قابلیتهای مورد نظر شما را یا از میان افزونه ها تهیه و فعال نماید و یا برایتان پیاده سازی کند.
حسن همه این پلتفرمها در این است که لازم نیست از ابتدا چرخ را اختراع کنید. بستر و زیر ساخت و خیلی از چیزها در همان ابتدا برایتان مهیا است.
اکثر آنها را میتوانید به رایگان یا با پرداخت مبلغی ناچیز از ارائه کننده خدمات میزبانی تان بخواهید که روی وب سایتتان فعال کند
بعد از آن فروشگاه شما به راه است.
میماند بخش غیر رایگانش.
بستگی به این دارد که چقدر بخواهید خودتان دست به آچار شده و شروع کنید به بررسی قابلیتها و مطالعه روی آن و یا کمک گرفتن از افرادی که تجربه پیاده سازی و تنظیم کردن این ابزارهای رایگان را دارند.
به عبارتی درست است برای خود نرم افزار پول نمیپردازید ولی برای نصب و تنظیمش شاید لازم باشد کمک بگیرید.
علاوه بر آن میماند کارهای اختصاصی که مثلا شاید بخواهید با پرداخت هزینه ای حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان قالب یعنی ظاهر دلخواهتان را که به صورت آماده توسط افرادی تهیه شده و به فروش میرسند را تهیه و نصب کنید. مثلا شاید بخواهید ظاهر فروشگاه نوپای شما دقیقا مانند دیجی کالا باشد!
یا بخواهید قابلیت خاصی را که در حالت پیش فرض موجود نیست را تهیه کنید و به فروشگاه اینترنتی خودتان اضافه کنید که به آنها میگویند افزونه.
و یا اینکه قابلیت خاصی را لازم دارید که یا در این افزونه ها نیست یا نیاز است افزونه ای برای شما تغییر یابد که در آن صورت از یک برنامه نویس میتوانید کمک بگیرید
بیشتر اینها اپلیکیشنهای موبایلی آماده ای نیز دارند که میتوانید آنرا برای فروشگاه اینترنتی خودتان بخرید و اختصاصی کنید و در اختیار مشتریانتان قرار دهید و یا سفارش دهید برایتان برنامه نویسی شود
بیایید با هم نگاهی بیندازیم به وضعیت استفاده از هر کدام در دنیا و کشورمان.
یکی از راههای ارزیابی این موضوع استفاده از گوگل ترند است که در ویدئو ترندهای ۲۰۱۸ ایکامرس به نحوه استفاده از آن اشاره کرده ام که میتوانید در وبلاگم weblog.mojahedi.ir و یا در کانال اختصاصی ام در آپارات و یوتیوب به نشانی aparat.com/alirezamojahedi تماشا کنید.
تصاویر منتشر شده در ادامه را دنبال کنید. همانطورکه در تصویر زیر میبینید در دنیا بیشتر مجنتو وبعد از آن پرستا شاپ مورد جستجو بوده که اخیرا ووکامرس از پرستاشاپ عبور کرده است و خودش را به رتبه دوم رسانده است:

و این هم میزان پراکندگی محبوبیت هر کدام در کشورهای مختلف:


نتیجه جستجوی عبارتهای فارسی همان فروشگاه سازها که وضعیت ایران را نشان میدهد. ووکامرس از همه پیش است:


نتیجه جستجوی عبارتهای انگلیسی همان فروشگاه سازها ولی در ایران. ووکامرس با اختلاف زیادی باز هم پیش است:


و این هم وضعیت استانها در استفاده از هر کدام. به راهنمای رنگها در تصاویر قبلی مراجعه کنید:

این نتایج به ما کمک میکنند که بدانیم برای ساخت فروشگاه اینترنتی و استفاده از ابزارهای آماده ترجیحا در مورد کدامیک در منطقه ما متخصصان بیشتری برای راه اندازی و پشتیبانی فراهم است.
گرچه این اطلاعات میتواند دقیقا تعیین نکند که ما باید از کدامیک استفاده کنید و قطعا پارامترهای مختلف فنی را باید با نیازهای فعلی و آینده نزدیک و میان مدت خودمان مد نظر قرار دهیم که بتوانیم به جمع بندی و انتخاب برسیم ولی قطعا ارتباط مستقیمی را مشاهده خواهید کرد.
واقعیت دیگری که وجود دارد این است که همه این فروشگاه سازها با یکدیگر در رقابت هستند و همگی دائما در حال به روز رسانی ور شد هستند.
مهم است که به متخصصین مسلط به این ابزارها دسترسی داشته باشید و قابلیت استفاده از ابزارهای افزونه و قالبها و … با توجه به تحریمها و … برایتان فراهم باشد.
همه این فروشگاه سازها بر روی هاست و میزبانی متعلق به خودتان (خریداری شده و یا اجره ای) نصب میشوند.
در فرصتی مناسب و در پستهای آتی به بررسی برخی فروشگاه سازهای آنلاینی که نیاز به نصب ندارند و شرکتهای ارائه کننده خودشان آنها را توسعه میدهند نیز خواهم پرداخت.
سرکار خانم بنفشه نیکبخت در گزاری در زومیت به مقایسه آنها پرداخته است که میتوانید در اینجا بخوانید: https://www.zoomit.ir/2017/7/18/189300/best-ecommerce-platforms/
این جدول مقایسه را برای شما تنظیم کرده ام که توصیه میکنم ببینید:
https://www.getapp.com/website-ecommerce-software/a/wordpress/compare/magento-vs-opencart-vs-prestashop/
این ویدئو به مقایسه تفاوتهای مجنتو و ووکامرس پرداخته است. توضیه میکنم تماشا کنید:

هیچ نظری موجود نیست: