یکی از اشکالاتی که در من وجود دارد این است که وقتی روی موضوعی متمرکز میشوم بخصوص روی توسعه محصول یا سرویسی و به سراغ بنچ مارکینگ میروم تا ببینم دیگران بخصوص برترینهای صنایع مختلف در این خصوص چه رفتاری داشته اند، ذهنم پر از ایده های جدیدی میشود که خودشان برای خودشان کلی کار جنبی دارند تا عملی و اجرایی شوند.
گرچهه کلا نظریات مختلفی وجود دارد که توسعه خط محصول را بسیار پر ریسک میدانند و حتی توصیه نمیکنند ولی به نظر من توسعه خط محصول شریان حیاتی شرکتهاست.
اگر شرکتی نتواند خط محصولش را توسعه بدهد محکوم به فنا است.
کسانی که توسعه خط محصول را محکوم میکنند اعتقاد دارند شرکت با موفقیت شدنش تخم شکستش را میکارد و وقتی در کاری سود میکند میرود سراغ محصولاتی که هیچ سودی برایش ایجاد نمیکنند که هیچ بلکه منابعش را هم هدر میدهند و بهتر است شرکتها به جای فکر کردن برای راضی نمودن همه (که به نظرشان در نهایت به ناراضی کردن همه منجر میشود) بیایند و فقط در یک زمینه خاص حرفه ای شوند.
عبارت آخر جمله را من هم قبول دارم ولی معتقدم یک شرکت برای اینکه بتواند ریسکهای کسب و کاری خودش را به واسطه تغییرات محیطی و سلیقه ای و نیازها و ... چابک نگه دارد باید بتواند به نیازهای جدید پاسخ دهد و یکی از بهترین راه حلها برای این منظور توسعه خط محصول است. چرا که چه بسا یکی از محصولات توسعه یافته بعدها جایگزین محصول اصلی شده و تامین کننده اصلی منابع مالی و سهم فروش شرکت شود.
با همه اینها مشکلی که الان با آن مواجه هستم این هستش که وقتی در این دریا شنا میکنم و شاخ و برگهای زیادی را میبینم که از چشمها دور مانده اند به دلیل محدودیتهای تامین مالی یا باید آنرا بگذارم کنار و بیخیالش شوم تا زمانی که منابع مالی برای به جریان انداختن آن را بدست آورم(که حالا ممکن است در آن زمان این ایده دیگر نو نباشد یا به درد نخورد و یا اینکه باز هم به درد بخورد) و یا اینکه با همین امکانات به سراغش بروم.
دومی را کلا خودم هم قبول ندارم. یعنی به نظرم کار ضعیف بخصوص در مرحله معرفی محصول جدید و تحریک نیازها به سمت آن و یا معرفی محصول به نیازهای موجود بسیار هزینه بر است و اگر ضعیف اجرا شود هم جذاب نخواهد بود و هم رشدش متوقف میشود.
منابع مالی هم که به این راحتی نیست. خود تامین مالی از بانکها داستانی دارد که بماند و از آن مهمتر نرخ سودی است که بانکها مطالبه میکنند. در این روزگار و اوضاع و احوال کسب و کارها سخت میشود ریسک چنین تعهداتی را پذیرفت.
پس یا باید خودم با منابع فعلی و کاستن از منابع دیگر محصولات به سراغ ارائه محصول جدید بروم که خودش مخاطراتی را به همراه دارد و یا اینکه تا فراهم شدن امکانات تولید و معرفی محصول جدید صبر کنم. شما اگر جای من بودید چه میکردید؟
به هر حال در این مهلت سعی میکنم در خصوص محصولاتی که ایده هایش به ذهنم رسیده بیشتر وبیشتر مطالعه کنم تا جزئیات بیشتری برایم آشکار گردد.
۲ نظر:
فعلا برای اینکه کمی به افکارم سر و سامان بدهم و از طرفی با صبر بیشتری به پیش بروم سوئیج همه ایده ها را در وضعیت خاموش قرار دادم تا زمان مناسبشان برسد.
فعلا باید کمی بیشتر صبر کنم.
پايگاه اينترنتي"مرجع الکترونيکي علوم مديريت ايران" به آدرس eModir.com با همت جمعي از اساتيد و دانشجويان رشته مديريت کشور راه اندازي شد.
بخشهاي مختلف اين سايت عبارتند از:
تئوريهاي مديريت
مقالات مديريتي
معرفي نشريات علمي
متون و جزوات مديريت
اطلاعات مربوط به ادامه تحصيل در رشتههاي مديريت
پايان نامههاي دکتري و کارشناسي ارشد رشته مديريت
معرفي سمينارهاي مديريتي
معرفي پايگاههاي علمي
مصاحبه با کارآفرينان
اسلايدهاي مديريتي
اخبار بازار کار
بانک اطلاعات اساتيد مديريت
تالارهاي بحث و گفتگو
مشاوره مديريت
معرفي کتابهاي مديريتي
معرفي وبلاگهاي مديريتي
و...
*** خبر راه اندازي اين سايت را در خبرگزاري ها بخوانيد:
خبرگزاري فارس
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8810020741
شبکه خبري الف:
http://alef.ir/1388/content/view/60290
شبکه خبري برنا
http://www.bornanews.com/vdcc.eqia2bq4pla82.html
رجانيوز
http://www.rajanews.com/newsdetail.asp?id=41705
جهان نيوز
http://www.jahannews.com/vdcgx797.ak9tn4prra.html
فردانيوز:
http://fardanews.com/fa/pages/?cid=98942
ايسکانيوز:
http://www.iscanews.ir/fa/ShowNewsItem.aspx?NewsItemID=344693
اکونيوز
http://econews.ir/fa/NewsContent-id_118533.aspx
ايسکانيوز
http://www.iscanews.ir/fa/ShowNewsItem.aspx?NewsItemID=344693
سايت دستاوردهاي انقلاب اسلامي
http://www.dastavardha.com/index.aspx?siteid=1&pageid=140&newsview=49333
*** با انتشار خبر راه اندازي اين سايت و همچنين درج لينک اين سايت در ليست پيوندهاي سايت خود، به انتشار علوم مديريت کمک کنيد. ***
عنوان لينک: مرجع علوم مديريت ايران
آدرس: http://eModir.com (بدون www)
ارسال یک نظر