۱۳۸۴/۱۱/۰۹

استفاده از ته نشينهاي انبار

امروز كمي فكرم آزاد تر شده. به قول خانم ناهيد وقتي آدم از نظر روحي تامين هستش فكرش هم خوب كار ميكنه.
واقعا همينطوره. امروز كه كمي روحا راحت تر هستم خودم هم احساس ميكنم كه به مسائل اشراف دارم و هنوز همه چيز تحت كنترلم هستند.
به فكرم زد سري به كالاهاي ته نشين شده در انبار بزنم. حدسم درست بود. قريب به 6 ميليون تومان كالا از نوع پر فروش يا پر مصرف توي انبار ما وجود داشت كه در واقع با توجه به زمان بندي منظم توليد كه ايجاد كرده ايم ديگه به اونها نيازي نداريم و اين خودش كلي به ما تو بدهي هامون كمك ميكنه. به هر حال تنوع محصولات ما نزديك به 170 نوع هستش و اگر از هر كدام حتي يك كارتن هم اضافه داشته باشيم خواب سرمايه بالا خواهد رفت.
از طرفي برخي از محصولات كم مصرف هم داشتيم كه مدت زيادي تو انبار مونده بودند. گفتم اونها رو هم به نماينده هامون توزيع كنند. يه جورايي انبارمون رو از كالاهاي نشت كرده خالي خواهيم كرد. بخش عظيمي از مشكلات مالي ما هم مرتفع خواهد شد. علاوه بر آن با توجه به اينكه آخر سال هم هست انبار ما به صورت به روزتري با كالاهاي توليد جديد داراي موجودي خواهد بود و كالاهاي با تاريخ توليد قبلي نخواهيم داشت.
شايد بپرسيد كه چرا FIFO نيستيم كه اين مشكل پيش نياد. راستش فايفو هستيم ولي هميشه با اينكه در سيستم ما چيزي به عنوان ذخيره رزرو و ذخيره احتياطي نداريم ولي مقداري موجودي ته انبارها ميمونه. اين هم ناشي از عدم مديريت صحيح بر روي كالاي انبار است. با اينكه ما تو سيستم انبارمون قرار نيست ذخيره رزرو داشته باشيم ولي به علت لغو سفارشات و يا تعويض سفارشات برخي كالاهايي كه برابر درخواست مشتري توليد شده اند مجبوريم آن كالاها را در انبار نگهداري كنيم تا درخواست بعدي برسه و بعد بدون توليد از انبار ارسال كنيم كه اين فاصله گاها ممكنه به يك ماه يا بيشتر هم برسه.
براي كساني كه نميدانند FIFO چيست بايد عرض كنم كهFIFO مخفف First In First Out است يعني كالايي كه اول از همه وارد انبار شده است قبل از ديگر كالاها نيز از انبار خارج شود. بهترين مثال براي اين روش انبارداري سوله هاي غلات است. چون سوله ها از زير تخليه ميشوند غلاتي كه زودتر داخل سوله ريخته شده اند زودتر هم تخليه ميشوند. اليته با سيستمهاي ديگري ميتوان حتي كارتنها را هم به اين روش نگهداري كرد. كاري كه ما ميكنيم. عكس اين عمل LIFO يا Last In First Out است كه كالايي كه آخر وارد شده زودتر برداشته شود. بهترين مثال هم براي اين روش كارتنهاي روي هم چيده شده است. آخرين كارتن روي كارتنهاي قبلي قرار ميگيرد و در هنگام برداشتن نيز معمولا كارتن بالايي را كه ديرتر از كارتن اولي (زيرين) چيده شده است را بر ميداريم.
به هر حال اگر بتونيم تا پايان سال پول اين موجودي نشت كرده را دريافت كنيم كلي از مشكلات ما حل ميشه

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
با تاخير فوت خالتون رو تسليت ميگم و اميدوارم هيچ مشكلي در پيش بيني هاتون به وجود نياد و همه چيز طبق برنامه پيش بره. خوندن فعاليت ها و تلاشتون به من انگيزه مي ده اميد وارم هميشه موفق باشين .

ناشناس گفت...

سلام
با تبريک به داشتن سايت خوبتان
لطفا لينک سايت زير را که به بررسی مهندسی صنايع و مقالات دروس آن می پردازد، در سايت خود قرار دهيد
Http://www.betsa.persianblog.com

با تشکر
سايت مهندسی صنايع - بتسا