۱۳۸۳/۱۰/۱۷

Deming Prize جایزه دمینگ - جایزه ملی کیفیت ژاپن

جایزه ملی کیفیت ژاپن به پاس قدر دانی از زحمات پرفسور دمینگ به نام دمینگ نام گذاری شده است.
اعطای جوایز دمینگ در ابتدا به پشتوانه کمکهای مالی پروفسور دمینگ آغاز گردید. دمینگ مبلغ حاصل از اولین سخنرانیهای خود در ژاپن در رابطه با کنترل کیفیت و فروش متن سخنرانیها و ترجمه کتاب خود را به این امر اختصاص داد. در حال حاضر هزینه های جایزه دمینگ توسط اتحادیه دانشمندان و مهندسین ژاپن تامین میگردد.
درست مثل جایزه ملی کیفیت ایران که وقتی اسم شرکت ما در اولین دوره برگزاری این جایزه جزو 25 شرکت کاندید دریافت این جایزه معرفی گردید بعلت مبلغ سنگینی که برگزار کنندگان از ما مطالبه میکردند (مبلغ 7 میلیون تومان) از خیر آن گذشتیم چون تصور کردیم که با این کار این ما هستیم که به آنها جایزه میدهیم.شرح ماجرا را در وبلاگ تجربیات رادان تحریر در پیاده سازی مدل تعالی سازمانی میتوانید بخوانید
به هر حال جوایز دمینگ به سه دسته تقسیم میشوند: جایزه دمینگ که به اشخاص اعطا میگردد ، جایزه کاربرد دمینگ که به شرکتها اعطا میگردد و جایزه کارخانه دمینگ.جایزه کنترل کیفیت ژاپن که در سال 1970 به عنوان بالاترین جایزه افزوده شد تنها به شرکتهایی اعطا میگردد که حداقل پنج سال پس از اینکه جایزه دمینگ را دریافت نمودند سطح کنترل کیفی بالایی را حفظ نمایند.
چک لیست بررسی جایزه دمینگ نشانگر دامنه فعالیتهایی است که در ژاپن تحت عنوان کنترل کیفی جامع TQC -Total Quality Control انجام میگیرد و بیانگر این امر است که ارزیابی کنترل کیفیت در ژاپن در حال حاضر در حکم ارزیابی کلیه سیستم مدیریت میباشد. این چک لیست شامل موارد زیر است که به طور خلاصه به آن اشاره میکنم:

سیاست سازمانی
سازمان برای کنترل کیفیت چه سیاستی را در سازمان دنبال میکند؟ چه اهداف و چه اقداماتی برای برنامه ریزی ، طراحی ، تولید و فروش و تضمین خدمات و محصولات مرغوب بکار گرفته میشود؟

تشکیلات و مدیریت
چه نوع تشکیلاتی برای اجرا و اداره کنترل کیفیت آماری مورد استفاده قرار میگیرد؟

آموزش و توسعه
چه نوع برنامه های آموزشی از قبیل سمینارهایی در رابطه با کنترل کیفیت آماری به طور روزمره در داخل یا خارج شرکت انجام میگیرد؟ موثر واقع شدن این برنامه ها چگونه ثابت میشوند؟

اجرا
چه نوع فعالیتهایی برای تضمین کنترل کیفیت جامعه در حوزه هایی چون تحقیق و توسعه ، طراحی ، خرید ، تولید ، بازرسی و فروش اجرا میگرد؟

تاثیر
اعمال کنترل کیفیت جامع چه تاثیری بر روی کیفیت کالا داشته است؟ چه تاثیری بر روی خدمات ، هزینه ، سود ، ایمنی و محیط داشته است؟

برای آینده
آیا شرکت نقاط ضعف و قوت فعلی خود را میشناسد؟ آیا برنامه هایی برای پیشرفت کنترل کیفیت جامع دارد؟ (به نوعی در این قسمت وارد مبحث مدیریت کیفیت جامع TQM میشود و مدیریت کیفیت را از طریق عناصری که در این قسمت چک لیست قرار دارند مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد)

انستیتو ادوارد دمینگ The W. Edwards Deming Institute فعالیتهایی در جهت ترویج یافته های پرفسور دمینگ و تجربیات شرکتهایی که از یافته های او استفاده نموده و انها را تکامل داده اند را از طریق برگزاری سمینارها و چاپ و نشر تجارب دیگران انجام میدهد. این انستیتو در واشنگتن قرار دارد. به http://www.deming.org/ مراجعه فرمایید.جایزه دمینگ ارتباط مستقیم با این انستیتو ندارد و جایزه دمینگ نام جایزه ملی کیفیت ژاپن است و صد البته از لحاظ علمی هر آنچه با دانش پرفسور دمینگ ارتباط داشته باشد با این انستیتو در ارتباط است

از سال 1984 امکان دریافت جایزه دمینگ برای تمام سازمانها و شرکتها در سراسر جهان میسر شد. بدین ترتیب این جایزه تنها جایزه بین المللی و بدون مرز است که در سطح جهان وجود دارد. اولین شرکت غیر ژاپنی که این جایزه به او تعلق گرفت شرکت برق و روشنایی ففلوریدا از آمریکا در سال 1989 بود. در سه سال اخیر در بین کشورهای جهان غیر از ژاپن کشوری که از نظر تعداد بیشترین رشد را در احراز جایزه دمینگ داشته کشور هند میباشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از جمله شرایط تعلق جایزه کیفیت دمینگ به وب سات اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن JUSE به آدرس www.juse.or.jp مراجعه فرمایید.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام وقت بخیر. وبلاگ خوبی دارین با اجازتون لینکتون کردم خسته نباشید. فقط یک سوال: جهت عضویت در مجامع امریکایی همچون "انجمن مدیریت امریکا" یا "انجمن مدیریت بازاریابی امریکا" چه روندی را باید داشته باشم.
آدرس وبلاگ من:HTTP://WWW.MODIRMOVAFAGH.BLOGFA.COM ممنون می شوم در صورتی که به من جواب بدهید. با تشکر

ناشناس گفت...

در حال حاضر بیش از 91% موسسات ثبت شده در بورس توکیو نظام مشارکت که مبنای آن پیشنهادگیری از کارکنان است را به اجرا در آورده‌اند. همین طور طبق قانون اداری امریکا تمام موسسات دولتی، بودجه و تشکیلات خاصی برای پیشنهادگیری و اعطای پاداش به کارکنان دارند و همه ساله بهترین پیشنهاددهنده از دست رئیس جمهور امریکا لوح تقدیر و جوایزی دریافت می‌کند.