۱۴۰۲/۱۱/۱۱

eBiz's Post

کدام بهتر است؟ VPS یا VDS؟

اصطلاحی که کمی تغییر داشته است. احتمالا همه کسانی که وب سایتی داشته اند یا از دور از کنارش رد شده اند با اصطلاح میزبانی وب و هاستینگ (Hosting) آشنا هستند یا به گوششان خورده است.
یک کامپیوتر متصل به اینترنت که وقتی فایلهای چند سایت را روی آن در پوشه های متعدد درج میکنیم، همه سایتها از یک منبع سخت افزاری مشترک استفاده میکنند.
لذا اگر سایتی سرش شلوغ بشود بقیه ساتها با کمبود منبع (یعنی پردازشگر و حافظه و هارد و حتی ترافیک) مواجه خواهند شد.
در مقابل راه حل این بود که کلا به هر مشتری یک کامپیوتر اختصاص داده شود. به عبارتی کامپیوتر اختصاصی که به آن کامپیوترها سرور گفته میشود.
خیلی خوب شد. ولی متاسفانه خیلی گرون در میاد.
تکنولوژی مجازی سازی برمیگرده تقریبا به سال 1970 (یک سال قبل از تولد من) و حتی قبل از تولد اینترنت! که آی بی ام دنبال این بود که چطوری منابع MainFrame ها رو تقسیم کنه
ولی ماشینهای مجازی ساز تقریبا از 2001 در اختیار قرار گرفتند که کمک کردند منابع یک کامپیوتر را طوری به تقسیم کنیم که هر کدام به مانند یک کامپیوتر اختصاصی رفتار کنند. یعنی مثلا 10 درصد سی پی یو و هارد و رم را به یک وب سایت و 20 درصد را به یک وب سایت دیگر و 7 تا 10 درصد دیگر را به مثلا 7 تا سایت دیگر تقسیم کنیم طوری که اگر یکی از آنها به سی پی یو بیشتری نیاز داشت، فقط به منابع خودش محدود باشد و دیگران تحت تاثیر قرار نگیرند.
با به وجود آمدن تکنولوژی ابری، امکان به اشتراک گذاری منابع سخت افزاری بر حسب ضرورت فراهم شد.
دقیقا مثالی که همیشه میزنم مثال لوله کشی گاز یا آب به جای فروش آب در ظرف است. این بار به ازای هر لیتری که هر کسی مصرف کند پولش را میپردازد. در رایانش ابری هم هر کسی به میزانی که مصرف میکند پول میپردازد.
در تعریفی که از VPS در مقابل VDS میشود هر دو دقیقا مشابه هم هستند با این تفاوت که که در VPS پردازنده ها به اشتراک گذاشته میشوند. به عبارتی میتوان یک پردازنده را که دیگر بهش میگیم VCpu (به جای CPU چون به بلاکهای اختصاصی تقسیم شده است و از نظر فیزیکی فقط یک سی پی یو است ولی در عمل مانند چند سی پی یو اختصاصی رفتار میکند) با چند نفر به اشتراک گذاشت
برای همین هم VPS ها ارزانتر از VDS ها (تقریبا نزدیک به نصف قیمت) هستند. برای تشخیص این موضوع اغلب از عبارت Cloud VPS استفاده میکنند که اشاره به همین دارد. غیر کلادی ها در اصل VDS هستند.

ما در eBiziner الان سرورهای مجازی که برای فروش آماده کرده ایم همگی VDS هستند. ولی قصد داریم به منظور رقابتی تر شدن، به زودی زود (شاید یک هفته بعد) VPS را هم کنار VDS عرضه کنیم.

#کسب_و_کار

t.me/AlirezaMojahedi
AlirezaMojahedi.com
By: Alireza Mojahedi via eBiz

هیچ نظری موجود نیست: