۱۳۹۷/۰۶/۱۹

قطع دسترسی تمام سایت‌های فروش آنلاین بلیت به سامانه فروش بلیت ایران‌ایر

دسترسی تمام سایت‌های فروش آنلاین بلیت به سامانه فروش بلیت ایران‌ایر قطع شد
متن خبر چنین بود:
“معصومه اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به گرانفروشی برخی سایت‌های فروش اینترنتی بلیت پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر برخی سایت‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما، اقدام به گرانفروشی بلیت کرده و باعث بروز نارضایتی در بین مردم می‌شدند.
وی ادامه داد:‌ با توفق صورت گرفته با سازمان هواپیمایی کشوری دسترسی تمام سایت‌های به سامانه فروش بلیت ایران‌ایر قطع شده و فروش بلیت از طریق دفاتر فروش و سایت اینترنتی
صورت می‌گیرد. وی یادآور شد: امکان خرید بلیت از طریق شماره تلفن  ۴۶۶۲۱۸۸۸ میسر شده است.
به گزارش تسنیم، برخی سایت‌های معروف اینترنتی طی چند ماه اخیر اقدام به فروش بلیت پروازهای داخلی و خارجی به قیمت چند برابری کرده و باعث بروز نارضایتی مردم شده‌ بودند. با توجه به این مسئله هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دسترسی تمام سایت‌های آنلاین فروش را در راستای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان قطع کرده است.”
به تعقیب این خبر در ایرلاین پرس هم خواندم که برخی از مدیران این سایتها اعلام کرده اند خود ایران ایر افزایش نرخ داده است و تغییر در نرخ ها کار ما نیست چون سیستمی است.
جهت اطلاعتان از نظر فنی، روش کار بدین صورت است که تمامی وب سایتهای فروش آنلاین بلیت این توانایی و قابلیت را دارند که درصدی را روی نرخ ورودی از سیستم اضافه نموده و در سایت خودشان نمایش دهند و به فروش برسانند.
اینکه کدامیک این کار را میکند کدام نمیکند، بستگی مستقیم به ترافیک سفرها و از همه مهمتر به وضعیت رقابتی فروش بلیت در بین سایتهای فروش آنلاین دارد و ما تا مقایسه نکنیم اطلاع نداریم.
برخی از این سایتها در حاشیه امن تری در رقابت قرار دارند و لذا ممکن است بخواهند با نرخ بالاتری هم بفروشند و از این شیطنتها هم بکنند.
ولی جدای از اینها، اینکه ایران ایر دسترسی به بلیتهایش را محدود کند و خودش را از کانالهای فروش آنلاین موجود خارج کند از نظر مارکتینگ غیر منطقی است.
حتی اگر همه خطوط هوایی از این بستر خارج شوند نیز در نهایت اتفاقی که می افتد این خواهد شد که همه چیز به شرایط فروش غیر آنلاین قبلی بر میگردد.
یعنی اینکه هدف از پا انداختن فروشهای آنلاین باشد که خیلی غیر منطقی است و بسیار بعید است که ایرلاین خودش را درگیر چنین مسئله ای کند.
اتفاقی که می افتد این است که اگر بقیه خطوط از این کانالهای فروش خارج نشوند (و تبانی صورت نگرفته باشد) ایران ایر بازنده خواهد بود. چون ظرفیتش را تقدیم رقبا کرده است.
مگر اینکه کلا داستان مربوط شود به دیمارکتینگ و خروج از بازار برای دادن بازار مسیرها به ایرلاین دیگری و حضور در مسیرهای مشخص دیگری. یعنی تبادل ظرفیت و مسیر.
ولی باز هم برای اینکار چنین بهانه ای لازم نیست. شاید هم هست و من اطلاع ندارم!
همانطوری که عملا برخی مسیرها در اختیار خطوط خاصی است. مثلا بیشتر پروازهای شیراز متعلق به آسمان و تبریز متعلق به آتا و کرمان متعلق به ماهان و … است.
موضوع به نظرم به این سادگی نیست. باید صبر کرد و دید چه اتفاقی دارد می افتد.
به هر حال فعلا بسیاری از سایتهای فروش آنلاین فروش قابل توجهی را از دست خواهند داد و از طرفی با بی اعتمادی مواجه خواهند شد که نکند دارند گران فروشی میکنند و بهتر است مستقیم برویم از آژانس بخریم.

by علیرضا مجاهدی via Dr. Alireza Mojahedi

هیچ نظری موجود نیست: