۱۳۹۳/۰۴/۳۰

آیا کارآفرینی ارزش است؟



مجله صنعت چاپ مقاله ای چاپ کرده بود در این خصوص که اگر وام میلیاردی به شما داده شود مایلید در این صنعت سرمایه گذاری کنید.
از میان پاسخهایی که داده شد یکی خیلی به دلم نشست و یک جورهایی حرف دل خودم بود و حیفم آمد باز نشر نشود. در حال حاضر، اکثر چاپخانه‌ها در تامین هزینه‌های سرسام‌آور تعمیرات، مالیات، حقوق کارگران و چک‌های برگشتی مشتریان دست و پا می‌زنند.

"

محمدرضا خالقی مدیر چاپ سجاد نیز نظر خود را اینگونه ابراز داشته است: «اگر حمایت از تولید در این دولت همچون دولت قبلی باشد، عطای آن را به لقایش بخشیدیم. نمی‌توانیم تمامی بانک‌ها را به یک چوب برانیم اما چطور به آنها اطمینان کنیم که به وظیفه خود (از جمله گشایش اعتبار اسناد نقدی) عمل می‌کنند.
چند نکته برای یک کارآفرین اهمیت دارد. اول اینکه آیا در یک کشور کارآفرینی ارزش است؟ و دیگر اینکه کدام حمایت‌ها از آن می‌شود؟ اگر سرمایه‌گذاری را فقط برای بنگاه تولیدی می‌خواهند آیا او هم سرمایه بدهد و هم تحقیر شود؟ فکر می‌کنم دولت به سرمایه‌گذار به چشم یک نوکر نگاه می‌کند، که بایستی سرمایه و جان خود را گذاشته و به دولت مالیات شغلی، مالیات ارزش افزوده و نوکری بیمه تامین اجتماعی و کارگر را به عهده بگیرد. در مقابل به او چه می‌دهند؟
چرا که بدلیل شرایط ارزش پول ملی خرید ماشین‌آلات نو اصلا صرفه اقتصادی نداشته و ندارد. مگر چند سال می‌توان کار کرد تا بدهی یک ماشین نو را تامین نمود؟
اگر سودآوری سرمایه‌گذاری در هر صنعتی از سپرده‌گذاری کمتر باشد هیچ عقل سلیمی اقدام به آن نمی‌کند.
فعلا که ارزش سرمایه‌گذاری پشیزی نمی‌ارزد و تمامی افراد اقدام به کار واسطه‌ای کرده و می‌کنند. و هر لحظه که دولت بخواهد با تصمیمات یک شبه و بدون کارشناسی ما را بدبخت می‌کند حال چه در قیمت ارز باشد و چه بخشنامه‌های مختلف. ای کاش روزی را شاهد باشیم که یک تولیدکننده ارزش واقعی خود را پیدا کند.
تورم 30% فقط برای کارگر است؟ چطور دولت میتواند از کیسه کارفرمایان ببخشد و حقوق کارگران را 30% افزایش دهد ولی خودش حقوق کارکنان دولت را 30% افزایش نمیدهد؟ (اضافه شده توسط من: یا چرا خود دولت مبلغ یارانه پرداختی را اضافه نکرده است؟ من وام بانکی ندارم ولی دولت چرا در سود اقساط بانکی (با اصلش کار نداریم) 30% تخفیف نمیدهد تا از صنایع حمایت کند؟ یا در مالیتها چرا هنوز بر مبنای اینکه پارسال چقدر دادی امسال چقدر بیشترش کنیم مالیات میگیرند؟)
هیچ ثباتی وجود ندارد. به ناگهان تعرفه واردات 48 کالایی افزایش و به ناگهان بعد از مدتی کاهش میابد. آیا این رانت نیست؟ "

هیچ نظری موجود نیست: